شیوه اجرایی کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری چگونه است؟

شیوه اجرایی کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

شیوه اجرایی کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری به چه صورت است؟ کمیسیون مشاغل مزاحم چیست؟ اعضای این کمیسیون چه کسانی هستند؟ همه روزه افراد زیادی جهت مشاوره با وکیل شهرداری ها با موسسه حقوقی دادخواهان مجد در ارتباط هستند. یکی از رایج ترین موضوعاتی که این افراد مطرح می کنند، مربوط به کمیسیون مشاغل مزاحم می باشد. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم به صورت کامل و تفصیلی به شیوه اجرایی کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری بپردازیم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی دادخواهان مجد همراه ما باشید.

وکیل امور شهرداری: تمامی سازندگان با امور مربوط به شهرداری آشنایی دارند و از دردسر‌های این حوزه کاملا اطلاع دارند. موسسه حقوقی دادخواهان مجد در دپارتمان ملکی خود تمامی امور مربوط شهرداری را برای شما انجام میدهد بدون آنکه شما درگیر کوچک ترین موضوع بشوید.

تعریف شهرداری و وظایف آن

قبل از اینکه به سراغ شیوه اجرایی کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری برویم، بایستی به این سوال پاسخ دهیم که شهرداری چیست؟ برای پاسخ به پرسش مذکور باید بگوییم که شهرداری، نهادی غیر دولتی محسوب می شود که بر اساس قانون شهرداری تاسیس شده است. در واقع این نهاد تحت نظر شخصی به عنوان شهردار به مدیریت شهرها می پردازد.

اگرچه این نهاد به طور کلی وظیفه کنترل شهرها را به عهده دارد، با این حال قانونگذار در ماده 55 قانون شهرداری به شرح دقیق تر وظایف شهرداری در ۲۶ بند پرداخته است که برخی از آنها عبارتند از:

  • اتخاذ شرایط لازم جهت حفظ شهر از خطر سیل و سایر بلایای طبیعی.
  • ایجاد معابر اعم از خیابان، کوچه و غیره.
  • نگهداری از معابر گوناگون.
  • بهبود امور بهداشتی شهروندان.
  • انجام معاملات شهرداری
  • جلوگیری از دایر کردن مشاغل مزاحم نظیر مراکزی که مواد محترقه می سازند.
قانون شهرداری
شهرداری، نهادی غیر دولتی محسوب می شود که بر اساس قانون شهرداری تاسیس شده است.

کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری:

همانطور که گفته شد، قانونگذار در ماده 55 قانون شهرداری به وظایف شهرداری پرداخته است. یکی از مواردی که در مقام وظایف شهرداری عنوان شد بند 20 ماده مذکور می باشد. در همین راستا کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری یا کمیسیون مشاغل مزاحم تاسیس شده است. شاید شما نیز مشاغلی را در اطراف خود دیده باشید که با ایجاد مزاحمت هایی همچون سر و صدا یا ایجاد آلایندگی، مشکلاتی را برای شما به وجود آورده اند. پس کمیسیون مشاغل مزاحم، وظیفه رسیدگی و کنترل چنین مواردی را خواهد داشت.

بند 20 ماده 55 قانون شهرداری که در سال 1345 اصلاح شده است، عنوان می دارد: «جلوگیری از ايجاد و تأسيس کلیه اماکنی كه به نحوي از انحاء موجب بروز مزاحمت براي ساكنين يا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست، شهرداري مكلف است از تاسيس كارخانه­ها، كارگاه­ها، گاراژهاي عمومي، تعميرگاه­ها و دكان­ها و همچنين مراكزي كه مواد محترقه مي­سازند و اصطبل چهارپايان و مراكز دامداري و به طور كلي تمام مشاغل و كسب­هايي كه ايجاد مزاحمت و سروصدا كنند و يا توليد دود و يا عفونت و يا تجمع حشرات و جانوران نمايد جلوگيري كند. در تخريب كوره­هاي آجر و گچ و آهك­پزي و خزينه گرمابه­هاي عمومي كه مخالف بهداشت است اقدام نمايند. با نظارت و مراقبت در وضع دودكش­هاي اماكن و كارخانه و وسائط نقليه كه كار كردن آنها دود ايجاد مي كند از آلوده شدن هوا شهر جلوگيري نمايد. هرگاه تأسيسات فوق قبل از تصويب اين قانون به وجود آمده باشد آنها را تعطيل و اگر لازم شود آنها را به خارج از شهر انتقال دهد».

تشکیلات کمیسیون بند 20 ماده 55:

یکی دیگر از مواردی که هنگام بررسی شیوه اجرایی کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری بایستی بدان بپردازیم، تشکیلات این کمیسیون می باشد. در واقع شهرداری ها به طور معمول تنها یک کمیسیون مشاغل مزاحم دارند، مگر شهرداری شهرهای بزرگ که این کمیسیون ممکن است به دو عدد برسد. همچنین جلسات این کمیسیون با دعوت شهردار و حضور سه عضو آن انجام می گیرد. به علاوه بایستی بگوییم اعضای کمیسیون مشاغل مزاحم سه نفر هستند که یا باید در حیطه آلودگی خبره باشند یا قدرت اجرایی بالایی داشته باشند.

تشکیلات کمیسیون بند 20 ماده 55
تشکیلات کمیسیون بند 20 ماده 55

چه مشاغلی، از جمله مشاغل مزاحم تلقی می شوند؟

یکی دیگر از مواردی که متقاضیان مشاوره حقوقی شهرداری هنگام آشنایی با شیوه اجرایی کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری از متخصصین مجموعه ما می پرسند، این است که چه مشاغلی از جمله مشاغل مزاحم تلقی می شوند؟ قانونگذار در آیین نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری به ذکر 25 مورد از این مشاغل پرداخته است. برخی از آنها عبارتند از:

  • سنگ بری.
  • روده پاک کنی.
  • دباغی.
  • آبکاری.
  • پایانه های بار و انبار موسسات باری.
  • تولید گچ و آهک.
  • مرغداری و پرورش طیور.
  • دامداری سبک و سنگین.
  • تعمیرگاه ماشین آلات سنگین.
  • و … .

شیوه اجرایی کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری:

شیوه اجرایی کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری در تبصره همین ماده ذکر شده است. در واقع هنگامی که شهرداری قصد داشته باشد، محل ایجاد کننده آلودگی یا سایر موارد مذکور در بند 20 ماده 55 قانون شهرداری را تعطیل، تخریب یا به خارج از شهر انتقال دهد، بایستی ابتدا مراتب آن را به اطلاع صاحبان فعالیت ها برساند.

این افراد پس از ابلاغ می توانند نسبت به تصمیم مذکور ظرف مدت 10 روز در کمیسیون مشاغل مزاحم اعتراض خود را بیان کنند. این کمیسیون پس از بررسی موارد لازم، رای خود را صادر خواهد کرد که این رای قطعی می باشد و امکان تجدید نظرخواهی وجود نخواهد داشت. اگر اعتراض فرد رد شود، خودش باید نسبت به انجام مراتب رای اقدام فرماید که در غیر این صورت این کار توسط مامورین شهرداری انجام خواهد گرفت.

شیوه اجرایی کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری
شیوه اجرایی کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری

اهمیت مشاوره با وکیل در دعاوی مربوط به کمیسیون مشاغل مزاحم:

در این مقاله سعی داشتیم به صورت کلی و تفصیلی با شیوه اجرایی کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری آشنا شویم. از آنجایی که قوانین و مقررات پیرامون این موضوع بسیار گسترده و پیچیده هستند، بهتر است حتما مشکل خود را قبل از اقدام با وکیل شهرداری ها در ارتباط بگذارید. این افراد با دانش و تخصصی که دارند، به شما کمک می کنند تا بتوانید در پرونده های مربوط به کمیسیون مشاغل مزاحم پیروز شوید. به همین خاطر ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد با در اختیار داشتن وکلای مجرب این حیطه در کنار شما عزیزان هستیم. شما می توانید همین الان با ما مشاوره حقوقی رایگان داشته باشید.

موسسه حقوقی دادخواهان مجد:

وکیل ثبت و سند یکی دیگر از خدمات “وکیل ملکی” میباشد که در موسسه حقوقی دادخواهان مجد به موکلین گرامی ارائه میگردد. دعاوی مربوط به ثبت و اسناد از جمله رایج‌ترین دعاوی حوزه ملکی میباشد که پرونده‌های زیادی را در مراجع قضایی به خود اختصاص داده است. از آنجایی که دعاوی ملکی در حوزه ثبت و سند گستردگی و پیچیدگی زیادی دارد، توصیه میکنیم حتما با “وکیل  ثبت و سند” در ارتباط باشید

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دعاوی خانواده

طلاق صوری چیست و چه پیامد هایی دارد؟

طلاق یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسائل اجتماعی است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد داشته باشد. این پدیده که

دعاوی خانواده

نشوز چیست؟

نشوز یکی از مفاهیم مهم و پیچیده در فقه اسلامی است که به حالت عدم تمکین و نافرمانی یکی از زوجین نسبت به دیگری اشاره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا