بهترین نوع شرکت برای فعالیت اقتصادی کدام است؟

بهترین نوع شرکت برای فعالیت اقتصادی و انتخاب آن همواره از جمله معضلات متقاضیان تاسیس و ثبت شرکت بوده است که باید با آن آشنا شویم.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

بهترین نوع شرکت برای فعالیت اقتصادی کدام است؟ چه شرایطی در تعیین  شرکت مناسب برای فعالیت اقتصادی اثرگذار هستند؟ انواع شرکت ها کدامند؟ فعالیت اقتصادی از ابتدای تاریخ تاکنون مورد توجه جوامع بشر بوده است. به علاوه، امروزه شرکت های تجاری نقش بسیار مهمی در فعالیت های اقتصادی افراد دارند. به همین خاطر همه روزه، سوالات زیادی پیرامون انتخاب بهترین نوع شرکت برای فعالیت اقتصادی از مشاورین موسسه حقوقی دادخواهان مجد پرسیده می شود. در نتیجه تصمیم گرفته ایم در این مقاله به طور کامل و تفصیلی با موضوع فوق الذکر آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

برای ثبت شرکت نیاز به مشاوره داری؟‌ با پر کردن فرم درخواست مشاوره صفحه خدمات حقوقی موسسه دادخواهان مجد مشاورین ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

شرکت چیست؟

در اولین گام از بررسی بهترین نوع شرکت برای فعالیت اقتصادی بایستی با تعریف شرکت آشنا شویم. شاید در ابتدا تعریف شرکت اندکی ساده لوحانه به نظر برسد. چرا که همه ما به خوبی با تعریف آن آشنا هستیم. البته آشنایی با تعریف حقوقی شرکت به ما کمک می کند تا درک درست تری از این نهاد حقوقی مهم در اقتصاد جامعه داشته باشیم. در نتیجه دکترین حقوقی، شرکت را اینگونه تعریف می کنند: «اگر دو یا چند شخص اعم از حقیقی و حقوقی به منظور انجام فعالیت تجاری و کسب سود و درآمد با یکدیگر جمع شوند، به نحوی که شخصیت حقوقی مستقل دیگری را به وجود آورند، یک شرکت به وجود آمده است».

اگر درباره سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت سرمایه گذاری ابهام دارید، مقاله حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سرمایه گذاری را مطالعه کنید.

انواع شرکت ها:

اکنون که با تعریف شرکت آشنا شدیم، در مسیر تعیین بهترین نوع شرکت برای فعالیت اقتصادی بایستی با انواع شرکت ها نیز آشنا شویم. در همین راستا باید به این نکته اشاره کنیم که قانونگذار در ماده 20 قانون تجارت، به تعیین انواع شرکت ها پرداخته است. این ماده عنوان می کند: «شرکتهای تجارتی بر هفت قسمت است:

۱) شرکت سهامی (اعم از شرکت سهامی خاص و شرکت سهامی عام).

۲) شرکت با مسئولیت محدود

۳) شرکت تضامنی

۴) شرکت مختلط غیر سهامی

۵) شرکت مختلط سهامی

۶) شرکت نسبی

۷) شرکت تعاونی تولید و مصرف

قانونگذار، شرکت های تجاری را شامل 7 مورد می داند و برای هر کدام از آنها قوانین و مقررات بخصوصی را وضع کرده است،
شرکت های تجاری

اهمیت انتخاب نوع شرکت:

قبل از اینکه به سراغ معرفی بهترین نوع شرکت برای فعالیت اقتصادی برویم، باید با اهمیت انتخاب نوع شرکت نیز آشنا شویم. در واقع اگر شما هم قصد تاسیس و ثبت شرکت را دارید، باید مراحلی را برای انجام این کار طی کنید. اولین مرحله این است که نوع شرکت تعیین شود. در واقع از آنجایی که قانونگذار، شرکت های تجاری را شامل 7 مورد می داند و برای هر کدام از آنها قوانین و مقررات بخصوصی را وضع کرده است، تعیین نوع شرکت در فعالیت های آتی آن نیز تاثیر می گذارد. برخی از این فعالیت ها عبارتند از:

  • میزان مسئولیت شرکا یا سهامداران.
  • تعداد افراد عضو.
  • حداقل سرمایه لازم.
  • و غیره.

پس انتخاب نوع شرکت با توجه به اینکه اولین مرحله تاسیس و ثبت شرکت می باشد و همچنین بر فعالیت های آتی شرکت تاثیرگذار است، اهمیت می یابد.

آیا همه شرکت های تجاری هفتگانه برای تجارت مناسب اند؟

همانطور که دیدیم قانونگذار در ماده 20 قانون تجارت، هفت نوع شرکت را برای فعالیت اقتصادی تعیین کرده است اما آیا همه آنها برای تجارت و کسب سود مناسب هستند؟ پاسخ این سوال منفی است. در واقع اگرچه قانونگذار شرکت های مذکور را از جمله شرکت های تجاری می داند اما تجربه ثابت کرده است که برخی از این شرکت ها مناسب فعالیت اقتصادی نیستند. چرا که مورد توجه افراد قرار نگرفته اند.

در نتیجه بایستی به این نکته اشاره داشته باشیم که شرکت های مختلط غیر سهامی، شرکت های تعاونی و شرکت های مختلف سهامی از جمله شرکت هایی هستند که از محبوبیت کمی برخوردارند. به نحوی که از سال 1311 شمسی که قانون تجارت وضع شد تا دهه 80 تنها 30 مورد از این شرکت ها تاسیس شدند. در مقابل کارشناسان حقوق تجارت، شرکت سهامی اعم از شرکت سهامی خاص و عام، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی و شرکت نسبی را برای انجام فعالیت های اقتصادی مناسب می دانند. البته آیا همه این شرکت های چهارگانه را می‌ توان به عنوان بهترین نوع شرکت برای فعالیت اقتصادی تعیین نمود؟

ماده 20 قانون تجارت
دیدیم قانونگذار در ماده 20 قانون تجارت، هفت نوع شرکت را برای فعالیت اقتصادی تعیین کرده است اما آیا همه آنها برای تجارت و کسب سود مناسب هستند؟ پاسخ این سوال منفی است.

بهترین نوع شرکت برای فعالیت اقتصادی:

در قسمت قبلی گفته شد، علیرغم اینکه قانونگذار 7 مورد را برای شرکت های تجاری تعیین کرده است، تنها 4 مورد از آنها مورد توجه افراد برای فعالیت اقتصادی قرار گرفته اند. البته آیا هر چهار مورد را می توان به عنوان بهترین نوع شرکت برای فعالیت اقتصادی تعیین نمود؟

پاسخ این سوال منفی خواهد بود. تجربه نشان داده است که متقاضیان تاسیس و ثبت شرکت برای انجام این کار، غالبا شرکت سهامی خاص یا شرکت با مسئولیت محدود را مناسب می دانند. اگرچه تاسیس هر کدام از شرکت های مذکور دارای پیچیدگی های خاص خود می باشد، بهتر است با تعریف مختصر هر کدام آشنا شویم.

  • شرکت سهامی خاص: اگر تمامی سرمایه شرکت منحصرا توسط موسسین در زمان تاسیس فراهم شده باشد، یک شرکت سهامی خاص تاسیس شده است.
  • شرکت با مسئولیت محدود: در این نوع از شرکت، هر کس تنها به میزان آورده خود مسئول تعهدات شرکت یا شریک در سود آن می باشد.

مشاوره با وکیل شرکت ها برای انتخاب بهترین نوع شرکت:

تا به اینجای کار گفتیم که شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود به عنوان بهترین نوع شرکت برای فعالیت اقتصادی شناخته می شود. آیا تاکنون از خود پرسیده اید که چگونه می توان بهترین نوع شرکت برای فعالیت اقتصادی مورد نظرمان را انتخاب کنیم؟ ما در این قسمت قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم. در واقع قوانین مربوط به شرکت ها از جمله پیچیده ترین و تخصصی ترین قوانین حقوقی کشور شناخته می شوند. در نتیجه یک وکیل شرکت ها می تواند به شما در جهت انتخاب بهترین نوع شرکت برای فعالیت اقتصادی مورد نظرتان کمک کند. البته نمی توان به هر وکیلی که در این زمینه فعالیت می کند، اعتماد کرد.

وکیل شرکت ها
وکیل شرکت ها

سخن پایانی:

انتخاب بهترین نوع شرکت برای فعالیت اقتصادی تنها با کمک وکیل شرکت ها میسر خواهد بود. در نتیجه ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد با در اختیار داشتن بهترین وکلای شرکت ها در این مسیر در کنار شما عزیزان خواهیم بود. پس اگر قصد تاسیس و ثبت شرکت را دارید و در مورد بهترین نوع شرکت برای فعالیت اقتصادی مورد نظرتان دچار تردید هستید، بهتر است طریق مشاوره حقوقی با ما در ارتباط باشید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دعاوی خانواده

طلاق صوری چیست و چه پیامد هایی دارد؟

طلاق یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسائل اجتماعی است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد داشته باشد. این پدیده که

دعاوی خانواده

نشوز چیست؟

نشوز یکی از مفاهیم مهم و پیچیده در فقه اسلامی است که به حالت عدم تمکین و نافرمانی یکی از زوجین نسبت به دیگری اشاره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا