اعضای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری چه کسانی هستند؟

اعضای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری چه کسانی هستند؟

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

اعضای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری چه کسانی هستند؟ کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری چیست؟ به طور کلی وظایف شهرداری شامل چه مواردی می باشد؟ سوالات مذکور از جمله متداول ترین سوالاتی هستند که متقاضیان مشاوره حقوقی با وصکیل شهرداری از وکلای موسسه حقوقی دادخواهان مجد می پرسند. در نتیجه در این مقاله قصد داریم ضمن پاسخ به سوالات مذکور با اعضای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری نیز آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

نیاز به وکیل شهرداری داری؟ موسسه حقوقی دادخواهان مجد تیمی مجرب از وکلای پایه یک دادگستری را در اختیار دارد که در پرونده های مربوط به امور شهرداری و دعاوی این حوزه، با انجام اقدامات مورد نیاز و پیگیری های لازم، نتیجه مطلوب را برای شما بدست می‌آورد.

تعریف کمیسیون شهرداری:

قبل از اینکه به سراغ اعضای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری برویم، بایستی به این سوال بپردازیم که تعریف کمیسیون شهرداری چیست؟ در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که همواره حفظ و نگهداری شهرها به ویژه در قرن اخیر از جمله دغدغه های قانونگذاران بوده است. به همین خاطر، شهرداری ها نقش بسیار مهمی را در مدیریت شهرها بر عهده دارند. چرا که قانونگذار وظایف گوناگونی را بر عهده آنها گذاشته است.

به همین خاطر همه روزه اختلافات و درگیری های زیادی بین شهرداری ها و شهروندان به وجود می آید. از آنجایی که شهرداری ها نمی توانند دائما خود را درگیر اینگونه مسائل کنند، کمیسیون های شهرداری به وجود آمده اند. در واقع کمیسیون های شهرداری تحت نظر شهرداری فعالیت می کنند و وظایف مهم این نهاد را بر عهده دارند. از جمله برخی از این کمیسیون ها می توان به کمیسیون ماده 100، کمیسیون ماده 77، کمیسیون ماده 99 و کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری اشاره داشت

شیوه اجرایی کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری در تبصره همین ماده ذکر شده است. در واقع هنگامی که شهرداری قصد داشته باشد، محل ایجاد کننده آلودگی یا سایر موارد مذکور در بند 20 ماده 55 قانون شهرداری را تعطیل، تخریب یا به خارج از شهر انتقال دهد، بایستی ابتدا مراتب آن را به اطلاع صاحبان فعالیت ها برساند.

اعضای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری
شهرداری برای مدیریت شهری دارای وظایف زیادی است. این وظایف توسط قانونگذار بر عهده شهرداری ها گذاشته شده است.

وظایف شهرداری کدامند؟

گام بعدی جهت آشنایی با اعضای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری، بررسی وظایف شهرداری می باشد. همانطور که ذکر شد، شهرداری برای مدیریت شهری دارای وظایف زیادی است. این وظایف توسط قانونگذار بر عهده شهرداری ها گذاشته شده است.

قانونگذار ایران نیز با وضع قانون شهرداری ها سعی داشته در تنظیم هرچه بیشتر وظایف شهرداری گام بردارد. به همین منظور ماده 55 قانون شهرداری در 26 بند بیان وظایف شهرداری ها پرداخته است. مهمترین وظایف شهرداری ها عبارتند از:

  • ایجاد نمودن خیابان ها، کوچه ها، میدان ها و غیره.
  • مراقبت از بهداشت ساکنین شهرها.
  • جلوگیری از گدایی کردن.
  • اداره کردن دارایی های شهرداری.
  • جلوگیری از فعالیت مشاغل مزاحم در داخل شهرها.
  • آسفالت کردن معابر.

کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری:

اکنون که با وظایف شهرداری آشنا شدیم، در ادامه مقاله اعضای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری بایستی با تعریف این کمیسیون آشنا شویم. همانطور که ذکر شد، یکی از مهم ترین وظایف شهرداری ها جلوگیری از فعالیت مشاغل مزاحم می باشد. اگر کمی به اطراف خود نگاه کنید، قطعا مشاغلی را خواهید دید که با ایجاد مزاحمت هایی نظیر سر و صدا یا آلایندگی، زندگی را برای شما دشوار کرده و مشکلاتی را به وجود آورده اند. در همین راستا شهرداری ها وظیفه دارند که از فعالیت مشاغل مزاحم جلوگیری کنند. علاوه بر مشاغل مزاحم، شما می توانید برای شکایت از ساختمان های در حال ساخت بابت ایجاد سر و صدا نیز به شهرداری مراجعه کنید. قانونگذار برای جلوگیری از مزاحمت بیش از حد سازندگان حقوقی را تحت عنوان حقوق همسایگان در ساخت و ساز را در نظر گرفته است.

برای انجام این وظیفه خطیر، کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری تاسیس شده است. به همین خاطر این کمیسیون به کمیسیون مشاغل مزاحم نیز معروف می باشد. بند 20 ماده 55 قانون شهرداری اصلاحی سال 1345 به این کمیسیون و وظایف آن اشاره داشته است.

کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری
کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری

اعضای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری:

اکنون نوبت آن است که با اعضای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری آشنا شویم. بر اساس تبصره بند 20 ماده 55 قانون شهرداری، کمیسیون مشاغل مزاحم متشکل از سه عضو خواهد بود که از طرف شورای شهر انتخاب خواهند شد اما چه کسانی می توانند جزء این سه نفر باشند؟ اگرچه قانونگذار این افراد را مشخص نکرده است، با این حال دکترین حقوقی اذعان می دارند که این اعضا بایستی واجد شرایط زیر باشد:

  • کارشناس خبره در زمینه آلودگی.
  • فردی دارای قدرت اجرایی بالا.
  • کارشناس خبره محیط زیست.
  • نماینده قوه قضاییه.
  • فرد خبره نظامی.

همچنین جلسات این کمیسیون با حضور سه نفر از اعضای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری برگزار خواهد شد. به علاوه تصمیمات این کمیسیون با نظر دو نفر موافق، گرفته می شود، حتی اگر نفر سوم، مخالف باشد.

چه مشاغلی مزاحم محسوب می شوند؟

یکی دیگر از سوالاتی که متقاضیان مشاوره حقوقی با وکیل شهرداری از وکلای موسسه حقوقی دادخواهان مجد می پرسند، این است که کدام مشاغل، مزاحم محسوب می شوند. قانونگذار در قانون شهرداری، مشاغل مزاحم را ذکر نکرده با این حال، آیین نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری، 25 مورد از مشاغل مزاحم را بیان کرده است. مهمترین مشاغل مزاحم عبارتند از:

  • کشتارگاه دام و طیور.
  • تولید لوله سیمانی.
  • آبکاری.
  • مراکز بازیابی اوراق انواع خودرو، ماشین آلات راهسازی، صنعتی و کشاورزی و موتور سیکلت.
  • تولید گچ و آهک.
  • تولید شن و ماسه.
  • دباغی.
  • مرغداری و پرورش انواع طیور.
  • دامداری اعم از سبک و سنگین.

اهمیت مشاوره حقوقی با وکیل شهرداری:

اکنون که با اعضای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری یا کمیسیون مشاغل مزاحم آشنا شدیم، باید به سراغ اهمیت مشاوره حقوقی با وکیل شهرداری برویم. شهرداری دارای وظایف متعددی است. برخی از این وظایف آنقدر اهمیت دارند که کمیسیون های مخصوصی برای آنها تاسیس شده است. از طرفی ایجاد اختلافات حقوقی بین شهروندان و شهرداری، امری اجتناب ناپذیر است. همین مسئله باعث اهمیت مشاوره حقوقی با وکیل شهرداری می شود.

به علاوه مقررات و قوانین متعدد زیادی پیرامون دعاوی مرتبط با کمیسیون های شهرداری وجود دارد که تسلط بر همه آنها از عهده افراد خارج است. همچنین باید به این نکته اشاره داشته باشیم که کوچک ترین سهل انگاری در حل و فصل اینگونه دعاوی، می تواند تبعات زیادی داشته باشد. در نتیجه مشاوره حقوقی با وکیل شهرداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مشاوره حقوقی با وکیل شهرداری
مشاوره حقوقی با وکیل شهرداری

موسسه حقوقی دادخواهان مجد:

اگر شما نیز به دنبال مشاوره حقوقی با وکیل شهرداری پیرامون مشکلات مربوط به کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری هستید، ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد در کنار شما عزیزان خواهیم بود. این موسسه با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در زمینه های گوناگون و حل و فصل دعاوی مختلف حقوقی آماده خدمت رسانی به شهروندان می باشد. شما می توانید همین الان از طریق مشاوره حقوقی مشکل خود را با بهترین وکلای شهرداری ایران در میان بگذارید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دعاوی خانواده

طلاق صوری چیست و چه پیامد هایی دارد؟

طلاق یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسائل اجتماعی است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد داشته باشد. این پدیده که

دعاوی خانواده

نشوز چیست؟

نشوز یکی از مفاهیم مهم و پیچیده در فقه اسلامی است که به حالت عدم تمکین و نافرمانی یکی از زوجین نسبت به دیگری اشاره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا