آیا احداث انباری بدون مجوز در آپارتمان جرم است؟

آیا احداث انباری بدون مجوز در آپارتمان جرم است؟

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آیا احداث انباری بدون مجوز در آپارتمان جرم است؟ برای انجام این کار چه مجوزی باید دریافت نمود؟ امروزه آپارتمان ها به عنوان یکی از رایج ترین سکونتگاه های افراد شناخته می شوند. افزایش ساخت و ساز آپارتمان ها و تغییر قوانین همسایگی باعث شد که هرج و مرج های گوناگونی در این زمینه نه تنها بین افراد بلکه بین افراد و شهرداری ها نیز به وجود آید. به همین خاطر قانونگذار، تصمیم گرفت که قوانین متنوعی پیرامون ساخت و ساز آپارتمان ها وضع کند. در همین راستا یکی از این قوانین، مربوط به ساختن انباری در آپارتمان می باشد. پس ممکن است این سوال در ذهن شما به وجود آید که آیا احداث انباری بدون مجوز در آپارتمان جرم است؟ با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی دادخواهان مجد همراه ما باشید تا به صورت تفصیلی به این موضوع بپردازیم.

انباری آپارتمان چیست؟

قبل از اینکه به سوال آیا احداث انباری بدون مجوز در آپارتمان جرم است یا نه، بپردازیم بایستی با تعریف انباری آپارتمان آشنا شویم. در واقع تمامی افراد، وسایل اضافی یا زیادتری دارند که از آنها کمتر استفاده می کنند یا جایی برای نگهداری آنها در خود خانه وجود ندارد. به همین خاطر ترجیح می دهند این وسایل را در جای دیگری نگهداری کنند. در نتیجه اقدام به ساختن انباری در آپارتمان می نمایند. پس انباری آپارتمان، مکانی است که افراد وسایل کم استفاده تر را در آنجا نگهداری می شوند.

همچنین بایستی بگوییم با استناد به ماده 1 آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها انباری جزو قسمت های اختصاصی ساختمان می باشد. در نتیجه مالکیت آن باید در سند ذکر شود. در همین راستا و با توجه به اینکه انباری آپارتمان جزو قسمت های اختصاصی آپارتمان است، مالکین می توانند هر دخل و تصرفی را در آن انجام دهند. به همین خاطر ممکن است برای افراد این ابهام به وجود آید که آیا احداث انباری بدون مجوز در آپارتمان جرم است یا خیر؟

احداث انباری بدون مجوز در آپارتمان
احداث انباری بدون مجوز در آپارتمان

ضوابط ساختن انباری در آپارتمان:

برای ساختن انباری در آپارتمان بایستی ضوابط مهمی را در نظر داشت. از جمله مهم ترین آنها می توان به ابعاد، متراژ، محل احداث انباری و مساحت آن اشاره کرد. در همین راستا بند 14 دستور العمل تفکیک آپارتمان ها عنوان می کند: «تعداد انباری های ساختمان و جمع مساحت آنها باید مطابق گواهی پایانكار باشد. اختلاف مساحت انباری ها با یکدیگر مانع از تفکیک نیست، مگر اینكه در الزام به اخذ پایانکار  مساحت هر انباری جداگانه قید شده باشد كه در این صورت باید مفاد گواهی پایانكار رعایت شود».

همچنین در ادامه بایستی به نکات زیر در مورد ساختن انباری در آپارتمان نیز اشاره داشته باشیم:

  • معمولا محل احداث انباری در حیاط آپارتمان یا طبقات زیر زمین است. در واقع اگر افراد بخواهند در پارکینگ یا پشت بام آپارتمان، انباری بسازند، بایستی مجوزهای لازم را کسب کنند.
  • به صورت کلی مساحت انباری آپارتمان نباید کمتر از 6 متر باشد. البته با توجه به شرایط ساختمان های امروزی، شهرداری می تواند انباری های تا 2 متر را نیز قبول کند.
  • برای انباری، حداقل ارتفاع مشخص نشده است. با این حال، انباری های بسیار بزرگ با توجه به شبهه تغییر کاربری در آینده، مورد تایید شهرداری قرار نخواهند گرفت.
  • حداکثر ارتفاع انباری 2 متر و حداکثر عرض درب آن 1 متر می باشد.
  • انباری های با فضای بسته باید دارای دریچه تهویه باشند.
ضوابط ساختن انباری در آپارتمان
• معمولا محل احداث انباری در حیاط آپارتمان یا طبقات زیر زمین است. در واقع اگر افراد بخواهند در پارکینگ یا پشت بام آپارتمان، انباری بسازند، بایستی مجوزهای لازم را کسب کنند.

آیا احداث انباری بدون مجوز در آپارتمان جرم است؟

پس از آشنایی با تعریف انباری و ضوابط ساختن انباری در آپارتمان، نوبت به آن رسیده که به این پرسش بپردازیم که آیا احداث انباری بدون مجوز در آپارتمان جرم است؟ همانطور که گفته شد بر اساس بند 14 دستور العمل تفکیک آپارتمان ها تمامی موارد مربوط به انباری ها بایستی مطابق گواهی پایانکار باشد. البته آیا می دانید گواهی پایانکار چیست؟ همانطور که می دانید بررسی مسائل مربوط به ساخت و ساز شهری به ویژه ساختن انباری در آپارتمان ها به شهرداری ها واگذار شده است. در همین راستا پس از اینکه عملیات ساختن آپارتمان به اتمام می رسد، سندی از جانب شهرداری با توجه به شناسنامه فنی ملک صادر می شود که به آن گواهی پایانکار آپارتمان می گویند. در دست داشتن این گواهی بدین معناست که ساختمان مورد نظر فاقد مشکل قانونی خواهد بود.

پس پاسخ این سوال که آیا احداث انباری بدون مجوز در آپارتمان جرم است، مثبت می باشد. در نتیجه اگر شخصی اقدام به ساختن انباری بدون مجوز در آپارتمان کند، تخلف وی توسط شهرداری رسیدگی خواهد شد.

رسیدگی به جرم ساختن انباری بدون مجوز در آپارتمان:

همانطور که در پاسخ به سوال آیا احداث انباری بدون مجوز در آپارتمان جرم است، گفته شد، به تخلف کسانی که بدون دریافت مجوز قانونی اقدام به ساختن انباری در آپارتمان خود کرده اند، توسط شهرداری رسیدگی خواهد شد. قانون شهرداری برای رسیدگی به تخلفات ساخت و ساز شهری از جمله ساختن انباری در آپارتمان، کمیسیون ماده 100 شهرداری را تعیین کرده است. به همین خاطر اگر شخصی اقدام به ساختن انباری بدون مجوز در آپارتمان کند، مرتکب تخلف شده و به تخلف او در کمیسیون ماده 100 شهرداری رسیدگی خواهد شد. این کمیسیون با توجه به نوع تخلف ممکن است، آرای گوناگونی صادر کند که عبارتند از:

  • جریمه
  • تخریب سازه
رسیدگی به جرم ساختن انباری بدون مجوز در آپارتمان
رسیدگی به جرم ساختن انباری بدون مجوز در آپارتمان

سخن پایانی:

همانطور که ذکر کردیم ساخت و ساز آپارتمان ها با توجه به نیاز روز افزون جمعیت در حال افزایش شهرها بسیار رواج یافته است. به همین خاطر نمی توان افراد را به حال خود رها کرد. پس باید برای تمامی بخش های ساخت و ساز آپارتمان ها نظیر ساختن انباری در آپارتمان قوانینی را وضع نمود. در همین راستا قانونگذار، ساختن انباری بدون مجوز در آپارتمان را تخلفی می داند که ممکن است حتی منجر به تخریب سازه شود. البته امکان تبدیل رای تخریب به جریمه وجود دارد.

به همین خاطر امروزه موضوعات حقوقی مربوط به ساختن انباری در آپارتمان از اهمیت ویژه ای برخوردارند که شما تنها با کمک وکیل شهرداری می توانید از عهده حل و فصل آنها بر بیایید. ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد گرد هم آمده ایم تا بتوانیم دعاوی مربوط به ساختن انباری در آپارتمان ها را حل و فصل نماییم. پس همین الان به صورت آنلاین و رایگان با مشاورین متخصص ما در ارتباط باشید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دعاوی خانواده

طلاق صوری چیست و چه پیامد هایی دارد؟

طلاق یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسائل اجتماعی است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد داشته باشد. این پدیده که

دعاوی خانواده

نشوز چیست؟

نشوز یکی از مفاهیم مهم و پیچیده در فقه اسلامی است که به حالت عدم تمکین و نافرمانی یکی از زوجین نسبت به دیگری اشاره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا