تامین دلیل چیست؟ + بررسی انواع و ابعاد مختلف تامین دلیل

همه چیز راجع به تامین دلیل

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

در این مقاله قصد داریم که ابعاد مختلف تامین دلیل را بررسی کنیم. از جمله سوالاتی که در طول این مقاله به آنها پاسخ داده خواهد شد عبارت است از:

  • تامین دلیل یعنی چه؟
  • شرایط تامین دلیل چیست؟
  • بعد از تامین دلیل چه باید کرد؟
  • مدت اعتبار تامین دلیل
  • انواع تامین دلیل
  • علت رد تامین دلیل

هدف موسسه حقوقی دادخواهان مجد از ارائه این مقاله این است که در پرونده‌های حقوقی که نیاز به ارائه تامین دارند، بتوانید به خوبی از پس مسائل مختلف حقوقی بربیایید.

***** جهت مشاوره با وکیل کلیک کنید! *****

تامین دلیل یعنی چه؟

مطابق ماده  149 آیین دادرسی، درصورتی که شخصی دارای حقی باشد، و این احتمال را بدهد که با مدارک و اسناد موجود در آینده نتواند از حق خود دفاع کند، میتواند از دادگاه درخواست تامین نماید.  بعضا، افراد برای مدارکی که قرار است در دادگاه ارائه نمایند، تامین میکنند. مدارکی که اصحاب دعوا به دادگاه ارائه میکنند دلیل نام دارد و حفظ دلایل موجود برای استفاده از آنها نیز به معنی تامین دلیل میباشد. دلیل تامین در قالب قرار صادر میشود. به زبان ساده، تامین یکی از راه‌های حفظ حقوق فرد آسیب دیده است. در برخی مواقع، آثار خسارت فرد متضرر در طول رسیدگی پرونده قضایی از بین میرود. در چنین مواردی قانون، تامین را پیش بینی کرده است. شورای حل اختلاف، مرجع صالح برای درخواست تامین میباشد. درصورتی که شورای حل اختلاف در محل وجود نداشت، دادگاه مسئول رسیدگی به تامین است.

انواع تامین دلیل

تامین انواع مختلفی دارد و برای هر موضوعی میتوان از تامین دلیل استفاده کرد. به عنوان مثال فرض کنید ماشین فردی در تصادف آسیب دیده است و میخواهد قبل از پروسه قضایی دریافت خسارت، ماشین خود را تعمیر نماید. در این حالت او باید یک تامین از شورای حل اختلاف محل حادثه تهیه نماید. با داشتن این تامین دلیل، حتی اگر آثاری از خسارت باقی نماند، او میتواند خسارت خود را بگیرد. بنابراین تامین میتواند برای هر موضوعی به کار برود. به عنوان مثالی دیگر فرض کنید شخصی از موضوعی آگاه است و میتواند در دادگاه شهادت بدهد اما به هردلیلی در زمان دادگاه نمیتواند حاضر شود. او میتواند یک تامین بگیرد.

مدت اعتبار تامین دلیل

تامین در هر زمانی قابل استفاده است و محدودیت زمانی ندارد. به عنوان مثال اگر شخصی برای تصادف یا طلب که دارد تامین بگیرد، هر زمانی میتواند از آن استفاده کند. البته توصیه بر این است که پروسه قضایی طولانی نشود. داشتن تامین دال بر تایید یا رد دلیل توسط دادگاه نمیباشد. بنابراین هرچه مدت زمان پرونده قضایی طولانی تر شود بعضا ممکن است گرفتن حق دشوار تر شود.

بعد از گرفتن تامین چه باید کرد ؟

بعد از گرفتن تامین، از مراجع ذی صلاح، باید دادخواست ماهیتی را تقدیم دادگاه نمود. در اینجا سوال پیش می‌آید که دادخواست ماهیتی باید تقدیم دادگاه شود یا شورای حل اختلاف؟

درصورتی که مبلغ دادخواست بالای 20 میلیون تومان باشد، باید دادخواست را به دادگاه ارائه داد. اما اگر مبلغ خسارت زیر 20 میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف مرجع صالح میباشد.

هزینه تامین دلیل

در زمان ثبت دادخواست، هزینه زیر دویست هزار تومان است. پس از ثیت دادخواست در شعبه، پرونده به کارشناس ارجاع داده میشود و حق الزحمه کارشناس برای انواع دعاوی حقوقی متفاوت است.

نمونه متن تامین دلیل

نمونه متن برای ملک

خواهان : آقای آرش …. فرزند : اکبر   به نشانی : تبریز .خیابان گلستان …………. .

خوانده : آقای مرتضی …… فرزند : یعقوب    به نشانی : تبریز.خیابان بهشتی ………. .

وکیل یا نماینده قانونی : آقای مهدی فتحی

خواسته یا موضوع و بهای آن : تامین دلیل – جلب نظر هیات کارشناس رسمی دادگستری رشته راه و ساختمان بشرح متن

دلایل و منضمات دادخواست :

1- وکالتنامه.

2- قرارداد مشارکت در ساخت.

3- فتوکپی سند مالکیت.

4- جلب نظر هیات کارشناسی.

شرح دادخواست

ریاست محترم دادگاه

محترماً با استناد به متن قرارداد مشارکت در ساخت که در دادخواست پیوست شده است، خوانده تعهد کرده است در موعد مقرر، یک دستگاه ساختمان هفت طبقه با پلاک ثبتی … و … اصلی واقع در بخش .. تهران که سهم مالکانه موکل 5 واحد میباشد به ایشان تحویل دهد. با این وجود، علاوه بر وجود نواقص فرآوان، خوانده همچنان اقدام به تحویل ملک نکرده‌اند.

همچنین از جمله نقص موجود در ساختمان میتوان به وجود نقص در توالت واحد 5، خرابی کیلید مینیاتور، نصب آسانسور چینی به جای آسانسور آلمانی، استفاده از لوله پلاستیکی به جای گالوانیزه، استفاده از دریچه کولر آهنی به جای آلمینیومی، عدم وجود کانال کولر در طبقه همکف، خرابی پمپ آب، عدم استفاده کلاهک برای لوله های هواکش پشت بام، عدم قراردادن روشویی در حمام، نبود توالت فرنگی در واحد 4، عدم استفاده از شیشه دو جداره برای اطاق خواب ها، نبود هود در آشپرخانه ها، رگلاژ نبودن درب کمد ها (سایر نواقص موجود در ساختمان را در طول دادخواست به دقت اشاره نمایید) اشاره نمود.

لذا در راستای حصول اطمینان از موضوع تخلف های خوانده در اجرای مفاد قرارداد و جهت جلوگیری از  متضرر شدن اینجانب، و حفظ  و ارائه دلایل به دادگاه مستنداً به ماده 149 به بعد قانون آیین دادرسی مدنی رسیدگی و صدور قرار تامین دلیل و ارجاع امر به هیات سه نفره متشکل از کارشناسی رسمی دادگستری رشته راه و ساختمان برای تعیین نقص های اعلام شده از ریاست محترم شورای حل اختلاف درخواست می شود.

وکیل حرفه ای

پرونده های حقوقی و ادبیات حقوقی بعضل بسیار بغرنج و پیچیده است. در صورتی که تسلط کافی بر روی این مسائل نداشته باشید، ممکن است  دردسرهای بزرگی برای خودتان ایجاد نمایید. موسسه حقوقی دادخواهان مجد با سابقه طولانی در زمینه‌های مختلف حقوقی، آماده است تا به اشخاص و شرکت ها مشاوره حقوقی رایگان ارائه بدهد. 

***** برای اطلاع از خدمات حقوقی موسسه حقوقی دادخواهان مجد کلیک کنید *****

یک پرونده واقعی نیاز به تامین دلیل

 
اما آیا داشتن وکیل برای پرونده ایی این چنین تاثیر بسزایی دارد؟ جواب بله است. چرا که گرفتن تامین دلیل به خودی خود شاید دشواری زیادی نداشته باشد، اما اینکه شما بتوانید در دادگاه با استفاده از آن نتیجه مطلوبی کسب کنید چالش هایی به همراه دارد. در نگارش تامین دلیل باید نکات حقوقی به نحوی ذکر شوند که قابل استناد و محکم باشند. یک وکیل حرفه ای و متخصص به خوبی این نکات را میشناسد و میداند چگونه از آنها بهره بگیرد. 
 

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

شرایط و مراحل ابطال وصیت نامه

وصیت‌نامه، یک سند حقوقی است که شخص می‌تواند در آن تصمیمات مربوط به توزیع دارایی‌هایش و دیگر أمور پس از فوت خود را اعلام کند.

دسته‌بندی نشده

ابطال مزایده چیست؟

مزایده به عنوان یک فرآیند حائز اهمیت در حوزه حقوقی است که در آن اموال یا خدمات به بالاترین قیمت یا شرایط فروخته می‌شوند. طبق

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا