همه چیز راجع به عرصه و اعیان

در این مقاله، همه چیز را در رابطه با عرصه و اعیان بررسی کرده ایم. همچنین در این حوزه نکات حقوقی نیز وجود دارد که عدم آگاهی نسبت به آنها بعضا باعث میشود که افراد درگیر مشکلاتی شوند.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

احتمالا تا حالا کلمه “عرصه و اعیان” را زیاد شنیده اید. در حوزه املاک و ساختمان، اصطلاحات بسیار زیادی وجود دارد که عرصه و اعیان یکی از پر کاربرد ترین های آنها است. در این مقاله صفر تا صد عرصه و اعیان را بررسی خواهیم کرد تا بتوانیم در مواجهه با موضوعات مرتبط با عرصه و اعیان، تصمیمات مناسب را اتخاذ کنیم.

عرصه و اعیان چیست؟

به زبان ساده، عرصه، زمینی است که ساختمان یا بنا بر روی آن ساخته شده است. در واقع زمینی بل موقعیت جغرافیایی مشخص است که بر روی آن ساره های مختلیف مانند برج و ویلا و آپارتمان ساخته میشود. اعیان نیز به ساختمانی که روی زمین ساخته میشود میگویند. نکته قابل توجه این است که اگر روی زمینی بنایی ساخته نشود، به آن زمین عرصه نمیگویند. زمین زمانی عرصه میشود که روی آن ساخت و ساز انجام شود.

عرصه و اعیان چه اهمیتی دارد؟

به طور معمول زمانی که شما یک واحد آپارتمان میخرید، به میزان قدرالسهم آن واحد(اعیان) از عرصه نیز سهم خواهید داشت. به این معنا که اگر به هر دلیلی ساختمان تخریب شود، مالکین هر یک از واحد ها به میزان قدرالسهم واحد خود از زمین سهم خواهند داشت.

قدرالسهم چیست؟

قدرالسهم یا سهم اعیان از عرصه، سهم هر واحد از زمینی است که بنا در آن ساخته شده است. این سهم با توجه به تعداد کل واحد ها و متراژ هر یک محاسبه میشود. به عنوان مثال اگر شما یک واحد 80 متری در یک آپارتمان 3 واحدی که در زمین 500 متری بنا شده خریداری کنید، قدرالسهم متفاوتی خواهید داشت از زمانی که یک واحد در یک مجتمع مسکونی با زمین چند هزار متری خریداری کنید.

عرصه و اعیان در زمین های اوقافی

مالک اعیان، با داشتن سند اوقافی اختیار کامل ندارد و به همین دلیل باید اقساطی را به صورت سالیانه به اداره اوقاف که مالک عرصه است بپردازد.  بعد از گذشت 99 سال، مجددا در باره اجاره این زمین تصمیم گیری میشود و معامله انجام شده باید مورد تایید اداره اوقاف باشد.

راجع به املاک اوقافی و نکات مربوط به آنها بیشتر بخوانید—–> اینجا کلیک کنید!

در واقعا در زمین های اوقافی، مالک عرصه اداره اوقاف است و در واقع صاحب اعیان باید به اداره اوقاف بابت زمین اجاره بپردازد.

 تفکیک اعیان

برای شروع مراحل اخذ پایان کار ، ابتدا باید گواهی پایان کار توسط مالک، سازنده یا نماینده قانونی ایشان به اداره ثبت اسناد و املاک کشور ارائه شود. نماینده اداره ثبت اسناد و نقشه بردار باید از ملک بازدید کنند. در این بازدید، نقشه بردار قسمت های مفروزی و مشاعات را مشخص کرده و صورت مجلس تفکیکی را تنظیم مینماید. بعد از طی مراحل اداری و پرداخت هزینه ها، تفکیک اعیان انجام میپذیرد.

راجع به گواهی پایان کار بیشتر بخوانید—–> اینجا کلیک کنید!

تفکیک عرصه

مالک یا وکیل قانونی ایشان از شهرداری محلی که ملک در آن قرار گرفته است درخواست نقشه تفکیک پلاک میکند. بعد از ثبت درخواست، شهرداری مدارک لازم را اخذ و نقشه مصوب را در اختیار مالک میگذارند. همچنین یک نسخه از این نقشه جهت تنظیم صورت مجلس و تطبیق با مقررات و ضوابط ثبت به اداره ثبت ارسال میشود.

سپس نماینده و نقشه بردار به اتفاق به محل ملک میروند و اگر تخلفی مشاهده نکنند گواهی عدم تجاوز به معبر، مجاورین و شوارع را صادر میکنند. در گام نهایی نیز نماینده اقدام به ثبت صورت مجلس تفکیکی مینماید.

وکیل ملکی

برای دریافت مشاوره رایگان از برترین وکلای ایران در حوزه ملکی، با شماره تماس حاصل فرمایید. همچنین میتوانید با تکمیل از وکلای ما بخواهید در کوتاهترین زمان با شما در تماس باشند.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

استعلام کد شناسایی ملک
دسته‌بندی نشده

استعلام کد شناسایی ملک

برای اینکه املاک قابلیت شناسایی داشته باشند نیاز به یک کد یا شماره دارند که در املاک غیر مسکونی کد، عددی 12 رقمی است و

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا