روش ها و شرایط فسخ قرارداد

فسخ قرارداد

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ندانستن اصول فسخ  قرارداد به معنای تحمل ضرر و زیان در معامله است، در ادامه همراه مطالب ما باشید اگر اهل کسب و کار و یا اهل غافگیر نشدن هستید. عمل فسخ قرارداد به معنای پایان دادن به توافق یا توافقات قبل از انجام تعهدات قرارداد توسط طرفین است.

با این حال، نکته مهم که موجب شده است ما از شرایط فسخ صحبت کنیم، این است که فسخ قرارداد بر مسئولیت و تعهدات طرفین تأثیری ندارد. این موضوع بدان معنا است که طرفین قبل از امضای قرارداد می بایست بندهایی در آن ذکر کرده و میزان مسئولیت ها و تعهدات و شرایط قرارداد و نحوه فسخ آن را مشخص نمایند. لذا اگر این تعهدات قبل از ایجاد قرارداد مشخص و تعریف شده باشد، طرفین مجبور به انجام تعهدات خود هستند. اگرچه همه تعهدات آتی همراه با قرارداد فسخ می شوند، اما این مانع از پیگیری مطالبات خسارت بر اساس قانون عرفی یا شرایط فسخ قرارداد توسط طرفین نمی شود. فسخ قرارداد به معنای پایان قانونی قرارداد قبل از تکمیل شرایط و تعهدات قرارداد توسط همه طرفین است.

به دلیل اهمیت قراردادها و شرایط فسخ آنها، قبل از هر اقدامی با موسسه حقوقی دادخواهان مجد ایرانیان تماس حاصل نمائید. قبل از هر دادی با دادخواهان مجد تماس بگیرید.

دلایل فسخ قرارداد

دلائل فسخ بسیار متفاوت می تواند متفاوت است و به موقعیت طرفین بستگی دارد. اما زمان و چگونگی فسخ قرارداد تعیین خواهد کرد که آیا هر یک از طرفین در قبال نقض قرارداد قبل از فسخ آن مسئول هستند یا خیر. در واقع طرفین قرارداد و حتی شخص ثالت براساس این دلائل اجازه فسخ را به دست می آورند.

خیار عقد

یکی از اصطلاحات حوزه حقوقی و همانطور فسخ قرارداد یا عقد اصطلاح خیار است. خیار اسم مصدر است که مصدرش اختیار است و از نظر فقها به آن سلطنت بر عقد و قرارداد هم گفته می شود. جمع خیار، خیارات است.  خیار در معامله به این معنا است که یکی طرفین قرارداد یا متعاقدین و یا هر دو آنها  و یا حتی شخص ثالث قادر به فسخ آن باشند. و در واقع خیار معامله به معنای اختیار فسخ قرارداد است. به عبارت دیگر، در ماده 188 قانون مدنی خیار را این گونه تعریف کرده است: قرارداد یا عقد خیاری  عبارت است از عقدی که برای طرفین و یایکی آنها و یا برای شخص ثالثی اختیار فسخ  و یا ابقای  آن وجود داشته باشد. دایره شمول این مساله به عقد نکاح زوجین، وراث از ترکه یا اموال میت و غیره هم بر می گردد.

قرارداد ها یا عقود از لحاظ قابلیت فسخ یا حق فسخ به دو دسته عقود لازمه و عقود جایزه قابل تقسیم هستند.

مطابق  ماده 185 قانون مدنی عقد لازم قراردادی است که هیچ یک از طرفین معامله، حق فسخ آنرا ندارند مگر در مواردی که معین شده. عقود لازم شامل مواردی چون رهن و اجاره هستند. مطابق ماده 186 قانون مدنی،  عقداد جایزه عقدی است که هر یک از طرفین معامله هر وقت بخواهند امکان فسخ قرارداد را داشته باشند. برای مثال عقد وکالت یک قرارداد جایزه است.

انواع روش های فسخ عقد یا قرارداد

خیار فسخ در قراداد ها یا عقدهای لازم معنا می یابد و این مساله تفاوت اساسی با اقاله دارد. اقاله نیز یکی روش های فسخ قرارداد های لازم است ولی تفاوت های با خیار دارد. اقاله یعنی تراضی یا رضایت طرفین معامله بر انحلال عقد است که در آن رضایت دو طرف شرط است یعنی هر چیزی دادند پس خواهند گرفت. پیشنهاد می کنم برای فسخ ویا تنظیم قرارداد حتما با یک وکیل تنظیم قرارداد حرفه ای مشورت کنید.

انواع خیارات قانونی

خیار مجلس

خیار مجلس یعنی طرفین تا مجلس معامله خارج نشده اند امکان انحلال و فسخ را دارند. خیار مجلس در معاملاتی که تلفنی هم صورت می گیرد جاری یعنی تا زمانیکه مکالمه اتمام نیافته است امکان فسخ وجود دارد. البته خیار مجلس مختص بیع یا همان خرید وفروش است و سایر معملات مانند مصالحه و معاوضه نمی شود.

خیار حیوان

خیار حیوان، معامله حیوان زنده تا سه روز می تواند توسط خریدار منحل شود.

خیار شرط

خیار شرط  یهنی طرفین معامله شرط می کنند که تا مدت معیین امکان فسخ داشته باشند.

خیار تامین ثمن

این روش فسخ قرارداد به این صورت است که اگر فروشنده و خریدار زمان مشخصی را برای قرارداد خود تعیین نکرده باشند، لذا اگر بعد از سه روز فروشنده جنس را تحویل ندهد و مشتری نیز پول آنها نپردازد، فروشنده مجاز به فسخ معامله می شود.

خیار غبن

این نوع از اختیار فسخ معامله بسیار مهم و حیاتی بوده و در مقطعی از سن افراد هم تکرار آن بیشتر است. غبن در اصطلاح حقوقی یعنی فروختن مال خود به کمتر از قیمت واقعی آن و یا بلعکس خرید مالی به قیمت گران تر از قیمت واقعی آن. شرط تحقق ثبوت خیار غبن دو نوع است: جهل مغبون به قیمت واقعی در زمان عقد، دیگری افزایش قیمت  فراتر از مقدار مسامحه عرفی.

خیار عیب

خیار عیب از خیارات بیع است و موضوع مختص کسب و کارها و تجارت است. هر وقت کالای فروخته شده معیوب باشد، خریدار خیار دارد که معامله را فسخ نماید.

خیار تدلیس

هروقت  طرفین عقد و قرارداد متوجه بشوند که طرف مقابل قصد فریب وی را دارد می توانند قرارداد را فسخ نماید . برای مثال خواستگار به دروغ خود را واجد تحصیلات بالا  معرفی نماید.

خیار تبعیض صفقه

این خیار فسخ عبارت از اینکه  خریدار و فروشنده  قادر باشند قسمتی معامله صحیح انجام شده ابقا و بخش معیوب را باطل نمایند.

خیار تخلف شرط

یعنی تخلف فروشنده یا خریدار بر انحلال قرارداد به سبب  شروطی که در قرارداد بوده است و بعدا معلوم شود که  این شرایط رعایت نشده است.

 خیار رویت و تخلف وصف

هروقت کسی چیزی را بخرد که آنرا ندیده و فقط اوصافش را شنیده است و بعد از خریدن مشاهده کند که طبق آن اوصاف و شنیده نیست و اوصاف با  واقعیت متفاوت است می تواند معامله را فسخ نماید. برخی از حقوق دانان بین این دو تفاوت قائل هستند و خیار رویت را از خیار وصف جدا می کنند.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟

پادکست مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟ کلاهبرداری یکی از جرایم رایج در جامعه است که به روش‌های مختلفی توسط افراد سودجو انجام می‌شود. در

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا