رفع توقیف اموال برای مهریه

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مهریه یا “حق مهر” یکی از مفاهیم حقوقی در اسلام و بسیاری از فرهنگ‌ها است که به عنوان یک مبلغ یا دارایی به عنوان نشانه‌ای از احترام و تعهد شوهر به زن در زمان عقد ازدواج تعیین می‌شود. این مبلغ یا دارایی معمولاً به زن تعلق می‌گیرد و به عنوان یک نوع حمایت مالی و ارائه داده می‌شود.

هدف اصلی مهریه ارائه یک امنیت مالی به زن در صورت وقوع طلاق یا در مواقع خاصی از زندگی است که نیاز به حمایت مالی دارد. این امر نشان دهنده تعهد و احترام شوهر به زن است و حقوق زن را تضمین می‌کند.

مهریه ممکن است به صورت پول نقد، طلا، دارایی‌های مالی، ملکی یا سایر دارایی‌های ارزشمند دیگر ارائه شود. مبلغ و نوع مهریه معمولاً بر اساس توافقات قبلی بین زن و شوهر تعیین می‌شود و هر زمان که زن بخواهد باید به او پرداخت شود چه زوجین در حال طلاق باشند ،چه ادامه زندگی مشترک.

توقیف اموال مرد برای مهریه

در صورتی که شوهر به هر دلیلی از پرداخت مهریه امتناع کند، می‌تواند موجبات اقدامات حقوقی مانند توقیف اموال او را فراهم کند تا حقوق زن تضمین شود. این توقیف اموال معمولاً تا زمانی ادامه دارد که شوهر مهریه را به زن پرداخت کند یا دادگاه بر اساس قوانین مربوط به این زمینه تصمیم بگیرد.

گاهی اوقات اموال زوج به طور ناعادلانه توقیف می‌شوند که در این صورت، همسر می‌تواند برای لغو توقیف اموالش اقدام کند. برای لغو توقیف اموال مرتبط با مهریه نیز، شوهر باید مراحل خاصی را پیگیری کرده و درخواست مربوطه را ثبت کند. درواقع زوج با توجه به لایحه‌ای که ارائه می‌دهد، به دادگاه ثابت می‌کند اموال او قابل‌توقیف نیستند و در واقع مستثنیات دین در پرداخت مهریه محسوب می‌شود که نباید توقیف شوند.

اطلاعات دقیق درباره این فرآیند برای زوج بسیار حیاتی است تا بتواند به درستی از حقوق خود استفاده کند و از توقیف ناعادلانه اموال جلوگیری کند. در این مقاله به بررسی مطالب مرتبط با رفع توقیف أموال برای مهریه میپردازیم.

شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های موجود در وبسایت تماس حاصل نمایید.

توقیف اموال برای مهریه

بعد از اینکه عقد نکاح  بین زوجین جاری شد،شوهر مکلف است که در صورت مطالبه، مهریه زن را به او پرداخت کند. اگر زن پس از ازدواج قصد داشته باشد که برای دریافت مهریه خود اقدام کند، در مرحله اول باید به اداره ثبت محل زندگی خود مراجعه کرده و درخواست توقیف اموال اعم از منقول و غیر منقول را ارائه دهد.

اگر اداره ثبت ظرف مدت دو ماه از ثبت درخواست توقیف اموال، نتواند هیچ اقدامی برای شناسایی اموال شوهر و توقیف آن نکند، در این صورت زوجه باید یک گواهی از اداره ثبت دریافت کرده و پس از آن به دادگاه خانواده مراجعه کرده و دعوای مطالبه مهریه را مطرح کند. در این خصوص باید توجه داشت که زن باید برای به اجرا گذاشتن مهریه خود مبلغی را پرداخت کند. هزینه توقیف اموال برای مهریه، یک بیستم از مبلغ خواسته می‌شود.

لازم به ذکر است که در صورت محکومیت شوهر به پرداخت مهریه، پرونده به اجرای احکام ارسال می‌شود. اگر شوهر ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ اجراییه مفاد آن را به موقع به اجرا نگذارد، اجرای احکام برای شناسایی و توقیف اموال وی انجام می‌شود.

در صورتی که اموال منقول (مانند ماشین) از شوهر شناسایی شود، اجرای احکام آن را توقیف و به محل دیگری منتقل می‌کند. همچنین، اگر اموال غیر منقول (ملک و املاک) از شوهر شناسایی شود، به اداره ثبت آن محل اطلاع داده می‌شود تا برای توقیف آن اقدام کند.

رفع توقیف أموال برای مهریه

گاهی اوقات دادگاه به اشتباه حکم توقیف اموال شوهر را صادر می‌کند. در این صورت این حق برای زوج وجود دارد که نسبت به آن اعتراض کرده و درخواست رفع توقیف اموالش را برای مهریه مطرح کند. در این حالت بسته به نوع مالی که از وی توقیف شده، شیوه رفع توقیف آن مال نیز متفاوت خواهد بود.

  • رفع توقیف خانه برای مهریه:

اگر خانم برای دریافت مهریه، تنها خانه مسکونی زوج را توقیف کند، شوهر می‌تواند تقاضای رفع توقیف آن را مطرح نماید. زیرا این منزل جز مستثنیات دین بوده و غیر قابل بازداشت است. البته در این مورد اثبات کردن سکونت شوهر در منزل ضروری است.

  • رفع توقیف پول پیش پرداخت برای مهریه:

اگر شوهر برای اجاره یا رهن خانه ودیعه‌ای را به صاحب خانه پرداخت کرده باشد، زن می‌تواند برای دریافت مهریه، پول پیش پرداخت را توقیف کند. البته این پول با توجه به بند “ز” ماده ۶۱ آیین‌نامه اجرایی مفاد اسناد رسمی در صورتی قابل توقیف است که پرداخت اجاره بها بدون آن موجب عسر و حرج مستاجر نشود و بالاتر از شأن او نیز نباشد. در غیر این صورت، شوهر می‌تواند برای رفع توقیف آن اقدام کند.

  • رفع توقیف سند باغ و زمین برای مهریه:

زن می‌تواند برای مهریه خود زمین و باغی که به نام شوهرش است را توقیف کند، مگر این که باغ تنها منبع درآمد وی باشد که در این صورت زوج می‌تواند درخواست رفع توقیف آن را مطرح کند.

  • رفع توقیف سهام بورس برای مهریه:

امکان توقیف سهام شوهر در بورس وجود دارد. در واقع سهام جز مستثنیات دین محسوب نمی‌شود و در نتیجه قابل توقیف خواهد بود و امکان رفع توقیف از آن وجود ندارد.

  • رفع توقیف سهم الارث برای مهریه:

سهم الارث شوهر را بابت مهریه می‌توان توقیف کرد، منتهی چنانچه سهم الارث جزء مستثنیات دین قلمداد گردد، امکان مطالبه وجود ندارد و در صورت بازداشت می‌تواند درخواست رفع توقیف کند.

  • رفع توقیف سیم کارت موبایل برای مهریه:

سیم کارت شوهر برای مهریه قابل توقیف است مگر این که شوهر اثبات کند که داشتن آن خط برای کارش ضروری است، که در این صورت می‌تواند رفع توقیف بگیرد.

  • رفع توقیف ماشین برای مهریه:

اصولاً ماشین شوهر را برای مهریه می‌توان توقیف کرد مگر این که خودرو وسیله کار و ابزاری برای اشتغال مرد و منبع درآمد او محسوب شود که در این صورت مستثنیات دین و غیر قابل توقیف است و مرد می‌تواند درخواست رفع توقیف بنماید.

  • رفع توقیف حساب بانکی برای مهریه:

برای دریافت مهریه، زن می‌تواند تمام حساب‌های پولی و اعتباری شوهر را توقیف کند و در این مورد رفع توقیف از آن امکان پذیر نیست مگر این که زوجه رضایت خودش را در این مورد اعلام و یا شوهر تمام مهریه را پرداخت کرده باشد.

 

نحوه رفع توقیف أموال برای مهریه

شوهر در گام اول باید درخواست رفع توقیف از اموالش را به مرجعی که دستور توقیف را صادر کرده است (اجرا ثبت یا اجرای احکام دادگاه) ارائه دهد و با ارائه دلایل و شواهد مربوطه این موضوع را به قاضی ثابت کند که اموال توقیف شده جز مستثنیات دین محسوب می‌شود.مستثنیات دین با توجه به ماده 24 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، شامل منزل مسکونی اعم از خانه یا آپارتمان به حدی است که در شان زوج، لوازم زندگی و اثاثیه مورد نیاز زندگی زوج وافرادی که تحت تکفل وی هستند، مواد غذایی موجود در منزل زوج که مورد نیاز او و افراد تحت تکفل وی بوده، کتاب‌ها و ابزار علمی و تحقیقاتی متعلق به شوهر، خط تلفن همراه، وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه وران، کشاورزان مورد نیاز برای امرار معاش و پول پیش پرداخت خانه است.

در صورتی که این موضوع برای قاضی محرز شود، دستور رفع توقیف از اموال صادر می‌شود.

گاهی ممکن است زن و مرد با یکدیگر توافق کنند و بر این اساس، زوج می‌تواند برای رفع توقیف از اموالش اقدام نماید. به عبارت دیگر، در این صورت زوجین باید در دادگاه یا اداره ثبت حاضر شده و برگه سازش خود را ارائه دهند و زن رضایت بی‌قید و شرط خود را برای رفع توقیف اعلام نماید.

نمونه درخواست رفع توقیف اموال برای مهریه از اداره ثبت

ریاست محترم اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان ………………

موضوع: درخواست رفع توقیف ملک

با سلام

احتراما اینجانب : ………………………………. فرزند :……………………………………با کد ملی: …………………………………. شماره تلفن: ……………………………………….وکیل/ بستانکار/شماره بایگانی پرونده :…………………………………….

تقاضا: با توجه به این که ملک بدهکار به پلاک ثبتی: …………………………………. فرعی از: …………………………….اصلی بخش : ……………………………….. تهران به نشانی ………………………………………………………………. جز مستثنیات دین است و نسبت به رفع توقیف آن خواهشمند است دستورات لازم را صادر بفرمایید.

نمونه دادخواست رفع توقیف أموال از دادگاه

عنوان خواسته: رفع اثر توقیف از مال غیر منقول

قیمت مال غیر منقول: … ریال

رئیس محترم دادگاه عمومی جناب آقای … … ضمن عرض سلام احتراماً به عرض میرساند: با توجه به اینکه پلاک ثبتی شماره … فرعی از … اصلی … بخش … به آدرس … در ازای بدهی بنده در خصوص پرداخت مهریه توسط خانم … … توقیف شده است و بنده مهریه را به صورت کامل پرداخت کردهام اما از مال توقیفی رفع اثر نشده است لذا استدعا مینمایم در خصوص صدور حکم مبتنی بر ابطال اثر توقیف از مال اقدامات لازم را انجام دهید.

سخن پایانی

رفع توقیف اموال برای مهریه زمانی مطرح می‌شود که اموال شوهر به طور ناعادلانه و غیرقانونی توقیف شده باشد، در حالی که این اموال جز مستثنیات دین بوده و قابل توقیف نباشند.

مدت زمان توقیف اموال تعیین شده تا پرداخت مهریه حدوداً ۱۰ روز پس از ابلاغ اجرائیه است. در این مدت، زوج موظف است تا اقدامات لازم را برای رفع توقیف اموال خود انجام دهد. این اقدامات شامل تهیه و ارائه درخواست متنی شکل متن پیش گفته،به مرجع مربوطه می‌باشد. درخواست باید به شکلی باشد که مرجع ذی‌صلاح بتواند بر اساس آن اقدام لازم را انجام دهد.

برای دریافت مشاوره بیشتر درباره فرآیند رفع توقیف اموال برای مهریه، به وکلای ما مراجعه کنید. وکلای ما با تجربه و متخصص در زمینه حقوق خانواده و مسائل مربوط به مهریه هستند. آن‌ها با دقت و دانش کافی، به شما کمک می‌کنند تا موضوع را به طور کامل درک کرده و بهترین راه‌حل را برای رفع توقیف اموالتان پیدا کنید. وکلای ما تضمین می‌کنند که مشاوره‌ای کاملاً دقیق و سریع را در اختیارتان قرار دهند و به شما در این فرآیند کمک کنند. در صورت نیاز به مشاوره تخصصی همین الان با موسسه حقوقی دادخواهان مجد تماس بگیرید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟

پادکست مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟ کلاهبرداری یکی از جرایم رایج در جامعه است که به روش‌های مختلفی توسط افراد سودجو انجام می‌شود. در

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا