تکلیف خریدار مال غیر چیست؟ نکاتی که باید بدانید!

تکلیف خریدار مال غیر چیست؟

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

پادکست راجع به تکلیف خریدار مال غیر

تصور کنید پس از چندین سال پس انداز خانه‌ای خرایداری کنید و پس از مدتی متوجه شوید که فروشنده اصلا مالک خانه نبوده و اجازه فروش آن را نداشته است در این حالت جرم فروش مال غیر اتفاق افتاده است. چنین اتفاقی نه تنها باعث ضرر مالی شما می شود بلکه مشکلات حقوقی بسیاری را نیز برایتان ایجاد می کند.

فروش مال غیر به معنای انتقال مالکیت یا منافع اموال یک شخص به شخص دیگر به سوء نیت توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌باشد. فروش مال غیر در قانون جرم انگاری شده است و مجازات‌هایی برای آن تعیین شده است. سوال اصلی این است که تکلیف خریدار مال غیر چیست؟ اگر شخص آگاهانه یا نا‌آگاهانه اقدام به خرید مال غیر کند چه مجازات‌هایی برای او در نظر گرفته می شود؟

تکلیف خریدار مال غیر چیست؟

چنانچه خریدار از مالکیت واقعی مالی که قصد خرید آن را اطلاع نداشته باشد و نداند که در حال خرید اموال شخص دیگری است جرم اتفاق نیافتاده است. در این شرایط خریدار باید اثبات کند که از خرید مال غیر بی اطلاع بوده است. اما اگر خریدار بداند که مال متعلق به شخص دیگری است و با این علم اقدام به خرید آن کند، مرتکب جرم خرید مال غیر شده است.

لازم به ذکر است چنانچه خریدار مال غیر اطلاعی از مالکیت مال مورد نظر نداشته باشد می تواند با طرح شکایت علیه فروشنده مال غیر نسبت به دریافت خسارت اقدام نماید. مشورت با یک وکیل کیفری می تواند راه شما را برای دریافت خسارت و مطالبه حقوقتان هموار کند.

تکلیف مالک اصلی مال چه می شود؟

مالک اصلی، می‌تواند با طرح دعوی حقوقی، مال خود را از خریدار پس بگیرد و از فروشنده مال نیز خسارت مطالبه کند.

مجازات خرید مال غیر چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، اگر شخص با علم به اینکه مال متعلق به شخص دیگر است اقدام به انجام معامله کند مرتکب جرم خرید مال غیر شده است. مجازات خرید مال غیر طبق ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری به شرح زیر می‌باشد:

  • حبس از یکسال تا ۷ سال
  • پرداخت جزای نقدی برابر با مال دریافت شده در معامله فروش مال غیر
  • بازگرداندن مال به صاحب اصلی

نحوه شکایت جرم فروش مال غیر

برای ثبت شکایت از فروش مال غیر مراحل زیر باید طی شود:

۱) مدارک هویتی و مدارک و مستندات مربوط به معامله را جمع آوری کنید.

۲) تنظیم شکواییه در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی. برای تنظیم شکواییه می توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد تماس بگیرید.

۳) ثبت نام در سامانه ثنا و تکمیل اطلاعات

۴) ثبت شکایت و آغاز فرآیند رسیدگی در دادسرا

۵) پرونده پس از رسیدگی اولیه در دادسرا و تفهیم اتهام به دادگاه ارجاع داده می شود.

معامله فضولی چیست؟

احتمالا شما میدانید که یکی از روش های رایج فروش مال غیر معامله فضولی است. معامله فضولی به معامله‌ای گفته می‌شود که فردی بدون داشتن اختیار و اجازه از مالک اصلی، به نمایندگی از او اقدام به خرید یا فروش مالی می‌کند. به عبارت ساده‌تر، شخصی که مالکیتی بر اموال دیگری ندارد، به صورت خودسرانه و بدون اجازه صاحب اصلی، اقدام به انجام معامله‌ای می‌کند.

تفاوت معامله فضولی و فروش مال غیر

معامله فضولی نیز نوعی از معاملات است که بدون اجازه مالک اصلی انجام می‌شود. با این حال، تفاوت اصلی آن با فروش مال غیر در این است که در معامله فضولی، فردی که معامله را انجام می‌دهد، خود را به عنوان نماینده مالک معرفی می‌کند و ادعا می‌کند که به نیابت از مالک عمل می‌کند. در حالی که در فروش مال غیر، فروشنده خود را مالک واقعی معرفی می‌کند.

سخن پایانی

خرید مال غیر، یک موضوع پیچیده است که تبعات حقوقی و قضایی متعددی دارد. تکلیف خریدار به میزان آگاهی او از غیر بودن مال بستگی دارد. خریدار آگاه، مسئولیت کیفری و مدنی دارد، در حالی که خریدار ناآگاه، در صورت اثبات حسن نیت، می‌تواند از دادگاه تقاضای استرداد وجه پرداختی را نماید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی در زمینه فروش مال غیر در اسرع وقت با کارشناسان ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد تماس بگیرید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول
دعاوی ملکی

الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول

ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول به چه معناست؟ در طول تاریخ حقوق کشورها، دعاوی مربوط به املاک غیرمنقول، از جمله آپارتمان‌ها، زمین‌ها، باغ‌ها، و املاک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا