گواهی عدم سازش

همه چیز راجع به گواهی عدم امکان سازش زوجین

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

طلاق یکی از مسائل تلخ جامعه امروز است که آسیب های بسیاری را برای افراد به همراه دارد. با این وجود در برخی موارد طلاق بهترین گزینه برای برون رفت از مشکلات آتی است. با توجه به اینکه طلاق به بنیان خانواده‌ها آسیب میزند، دولت ها قوانینی را برای این موضوع وضع نموده اند. در ایران نیز قوانینی برای طلاق وجو دارد که عمدتا بر پایه احکام اسلامی است. در این مقاله قصد داریم تا ابعاد مختلف “گواهی عدم سازش یا “گواهی عدم امکان سازش” را مورد بررسی قرار دهیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

عدم سازش یعنی چه؟

تشکیل خانواده از اهداف مهم هر شخص در طول مدت زندگی است. دلایل و عوامل مختلف میتواند باعث شود که افراد بعد از ازدواج با یکدیگر مشکل پیدا کنند. به زبان ساده، اصل زندگی بر این است که زن و شوهر در موضوعات مختلف با یکدیگر سازش داشته باشند و تعامل کنند. اما در برخی موارد زندگی ها به سمتی سوق پیدا میکند که عدم سازش بین زوج ها ایجاد میشود که در این موارد موضوع عدم امکان سازش مطرح میشود.

گواهی عدم سازش چیست؟

همانطور که گفته شد با وجود اینکه ازدواج و تشکیل خانواده از اهداف مهم هر فردی به شمار میرود، اما در زندگی مشترک گاها سازش و تعامل بین زن و مرد از بین میرود. گواهی عدم سازش در اصل نوعی رای و گواهی است که در پی دادخواست عدم امکان سازش صادر میشود. دادگاه در گواهی عدم امکان سازش، حقوق مالی و غیر مالی زن  و مرد را مشخص میکند. گواهی عدم امکان سازش زمانی صادر میشود که زوج یا هر دو زوجین متقاضی طلاق باشند (زمانی که زوج و زوجه هر دو باهم درخواست طلاق داشته باشند، طلاق توافقی است). در حالتی که فقط زن متقاضی طلاق باشد، باید حکم طلاق صادر شود که با گواهی عدم سازش متفاوت است.

نحوه گرفتن گواهی عدم امکان سازش

بسیاری از افراد مراحل دریافت گواهی عدم امکان سازش را دقیق نمیدانند. به همین سبب در این بخش مراحل دریافت گواهی عدم امکان سازش را تشریح کرده ایم:

دنبال وکیل طلاق هستید؟—> کلیک کنید
  1. در اولین قدم برای دریافت گواهی عدم امکان سازش، باید دادخواست خود را در یکی از شعب دفاتر خدمات قضایی به ثبت برسانید
  2. بعد از آنکه دادخواستتان ثبت شد، باید وارد سامانه تصمیم بهزیستی شوید و سپس یکی از مراکز مشاوره را انتخاب کرده تا نوبت مشاوره به شما داده شود.
  3. در زمان مقرر باید در جلسه مشاوره حضور پیدا کنید. درصورتی که کارشناس تشخیص بدهند که امکان وجود آشتی وجود ندارد، یک گواهی مبنی بر عدم توافق زوجین بر ادامه زندگی مشترک صادر میکند.
  4. با در دست داشتن این گواهی باید مجدد به دفتر خدمات قضایی مراجعه نمایید تا با ثبت گواهی عدم امکان سازش دادخواست طلاق خود را نهایی کنید.
  5. دفتر خدمات قضایی زوجین را به دادگاه ارجاع میدهد. دادگاه در یک جلسه غیر قضایی رسمی پرونده را بررسی میکند و نهایتا گواهی عدم امکان سازش را صادر مینماید.
  6. طرفین 3 ماه فرصت دارند تا با مراجعه به دفاتر ثبت طلاق، طلاق خود را ثبت نمایند.

موارد صدور گواهی عدم سازش

گواهی عدم امکان سازش زوجین فقط در برخی موارد صادر میشود که دانستن آن نیز در هنگام بروز دعاوی خانوادگی کمک زیادی خواهد کرد.

·        مواردی که زوج درخواست طلاق داشته باشد

حق طلاق قانونا در اختیار مرد است و او هر زمانی که بخواهد میتواند همسر خود را طلاق بدهد. البته باید تشریفات طلاق را نیز طی بکند. در صورت درخواست مرد برای طلاق، او باید گواهی عدم سازش دریافت نماید. براساس ماده 1133 قانون مدنی، مرد میتواند با رعایت شرایط مقرر نسب به طلاق زوجه اقدام نماید. در این ماده تبصرن ای وجود دارد که طبق آن زن نیز میتواند در صورت وجود شرایط مذکور در ماده های 1119،1129 و 1130 نسبت به طلاق اقدام نماید. البته در زمانی که متقاضی طلاق زوجه باشد، گواهی عدم سازش صادر نمیشود و حکم طلاق جایگزین است.

·        مواردی که طلاق توافقی باشد

زمانی که زوج و زوجه در بین خود به توافق رسیده باشند و حق و حقوقات مشخص شده باشد، آنها میتوانند با رعایت تشریفات، نسبت به دریافت گواهی عدم امکان سازش اقدام نمایند.

اعتبار گواهی عدم امکان سازش

پس از آنکه مراحل طی شد و گواهی عدم سازش صادر شد، فردی که گواهی به نفع او صادر شده است تنها 3 ماه فرصت دارد تا آنرا به دفترخانه تحویل دهد. در صورتی که مهلت سه ماهه به اتمام برسد، گواهی عدم امکان سازش دیگر اعتباری ندارد و باید مجدد برای گرفتن آن اقدام نمود. درصورتی که طلاق به صورت توافقی باشد، هر یک از زوجین میتوانند گواهی را به دفتر خانه تحویل دهند. اما اگر گواهی عدم سازش به نفع مرد باشد، او باید گواهی را تقدیم دفترخانه نماید.

انصراف زوج یا زوجه از طلاق

قانون حمایت از خانواده مورد خاصی را در این باره نگفته است اما طبق همین قانون، اگر زوجین گواهی عدم سازش را ظرف مدت 3 ماه تسلیم دفترخانه نکنند، به منزله انصراف زوجین از طلاق است. در صورتی که زوجین همچنان قصد طلاق داشت باشند بعد از 3 ماه، باید مجددا گواهی بگیرند.

همچنین اگر زوج در زمان مقرر در دفترخانه حاضر نشود، به این معناست که وی با طلاق موافق نیست. در این شرایط زوجه نمیتواند طلاق را جاری نماید مگر آنکه زوجه بر اساس ماده 35 قانون حمایت از خانواده وکالت بلاعزل طلاق ( حق طلاق) داشته باشد. در سمت دیگر، اگر زوجه در زمان مقرر در دفترخانه حاضر نشود، زوج میتواند به صورت غیابی طلاق را جاری کند.

تکلیف مهریه در گواهی عدم سازش

درصورتی که مرد خواستار طلاق باشد، در موضوع مهریه سه حالت وجود دارد. حالت اول این است که مرد بپذیرد که تمام حقوق مالی زن را که مهریه نیز شامل آن میشود به صورت کامل بپردازد تا طلاق جاری شود. در حالت دوم، زن از مهریه خود میگذرد و به اصطلاح مهریه را میبخشد تا طلاق جاری شود. اما حالت سوم که گاها پیچیدگی هایی نیز وارد پرونده میکند این است که مرد اعلام اعسار (عدم توانایی مالی برای پرداخت مهریه) نماید.

نمونه گواهی عدم امکان سازش

در بخش های قبل ابعاد مختلف موضوع گواهی عدم سازش را بررسی کردیم. در ادامه یک نمونه از گواهی عدم سازش را ارائه کرده ایم:

بسمه تعالی

كلاسه پرونده …………………. شماره دادنامه  ……………………….:

به تاريخ ………….. در وقت فوق العاده شعبه ……. دادگاه عمومی ………. به تصدی امضا كننده ذيل تشكيل است.

زوجين به نام های آقای …. دارای شماره شناسنامه ………..صادره از ………. و خانم …….. دارای شناسنامه شماره … صادره از ……. نظريه خود را مبنی بر عدم امكان سازش زوجين به دادگاه تقديم داشته اند، دادگاه، زوجين را دعوت به سازش و ادامه زندگی مشترک زناشويی نموده، ولی نظر به اين كه مساعی دادگاه، جهت حصول سازش موثر واقع نگرديد؛ به استناد ماده واحده مصوب مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز، مستندا به آيين نامه اجرايی مصوب قوه قضاييه، با اعلام ختم دادرسی به شرح ذيل، مبادرت به صدور گواهی عدم امكان سازش می گردد.

در خصوص توافق زوجين، به اسامی فوق و نيز با توجه به نظريه داوران اختصاصی، مبنی بر عدم امكان سازش زوجين اجازه داده می شود تا با مراجعه به يکی از دفاتر طلاق، به شرح توافق اقدام به ايقاع طلاق از نوع …. نمايند.

موارد توافق به شرح زير است :

  1. مهریه………………………………….
  2. حضانت فرزند یا فرزندان…………………………………………..
  3. وضعیت زوجه به لحاظ محل………………………………………
  4. جهیزیه……………………………
  5. حق الزحمه……………………………….
  6. نفقه………………………………..
  7. نفقه ایام عده……………………….
  8. نحوه ملاقات فرزندان……………………………….
  9. سایر حقوق…………………………….
  10. هزینه حضانت فرزندان……………………….

رئيس شعبه ……………………. دادگاه عمومي …………………… امضا…………….

وکیل طلاق

موسسه حقوقی دادخواهان مجد با در اختیار داشتن بهترین وکیل طلاق به شما کمک میکند تا در کوتاهترین زمان مراحل طلاق را طی کنید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری

کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری، مرجعی تخصصی برای رسیدگی به امور مربوط به اراضی و تشخیص نوع آنهاست. این کمیسیون در راستای اجرای قانون

دسته‌بندی نشده

آشنایی با کمیسیون رفع خطر شهرداری

کمیسیون رفع خطر شهرداری که در بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری به آن اشاره شده، وظایف مهمی در زمینه حفظ ایمنی و سلامت شهروندان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا