آشنایی با کمیسیون ماده ۱۰۰؛ از وظایف تا نحوه رسیدگی به پرونده ها

کمیسیون ماده 100
کمیسیون ماده 100 شهرداری نامی آشنا برای افرادی که درگیر ساخت و ساز هستند. این کمیسیون وظیفه رسیدگی به تخلفات ساختمانی را دارد.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

پادکست کمیسیون ماده 100 شهرداری

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری چیست؟ کمیسیون ماده 100 شهرداری برای افرادی که درگیر ساخت و ساز هستند نامی آشنا می‌باشد. وظیفه این کمیسیون رسیدگی به تخلفات ساختمانی و نظارت بر اجرای اصول شهرسازی و ایمنی می‌باشد. یعنی اگر سازه ای بدون گرفتن مجوز های لازم ساخته شود، یا بعد از پایان ساخت بخش های جدیدی به آن اضافه شود، کمیسیون ماده 100 شهرداری به آن رسیدگی می کند.

کسب درآمد شهرداری‌ها از تخلفات ساختمانی موجب افزایش تخلفات عمدی توسط سازندگان ساختمان‌ها شده است.

اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری متشکل از ۵ عضو می باشد که شامل:

  • نمایندگان وزارت کشور
  • نماینده دادگستری
  • نماینده شورای شهر
  • نماینده فرمانداری
  • نماینده شهرداری (حق رای ندارد)

نماینده  شهرداری در کمیسیون ماده ۱۰۰ حق رای ندارد و تنها برای ادای توضیحات در جلسات این کمیسیون حاضر می شود.

تخلفات قابل رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۰۰

تخلفاتی که در کمیسیون ماده 100 به آنها رسیدگی می شود عبارتند‌از:

  • احداث بنا بدون مجوز یا خارج از مجوز.
  • تغییر کاربری غیر مجاز.
  • تجاوز به معابر شهر.
  • عدم احداث پارکینگ یا غیر استفاده بودن پارکینگ.
  • تخلف مهندس ناظر ساختمان.
  • استحکام نداشتن بنا یا عدم رعایت ضوابط فنی ،بهداشتی،شهرسازی در احداث بنا.

نحوه رسیدگی در کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری

پس از اعلام موارد تخلف و اخذ لایحه دفاعیه شخص متخلف، پرونده برای رسیدگی در کمیسیون 100 شهرداری بدون حضور ذینفع صورت می گیرد.  شهرداری تحقیقات لازم را به‌عمل  می‌آورد و در نهایت رای را صادر می کند. رای صادره توسط کمیسیون می تواند شامل دستور تخریب، اصلاح تخلف یا جریمه نقدی باشد.

کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری از دو کمیسیون بدوی و تجدید نظر تشکیل شده است. پرونده ها ابتدا در کمیسیون بدوی  مطرح میشود. شخص متخلف می‌تواند با دادن لایحه دفاعیه کتبی از خودش دفاع کند. تصمیماتی که در کمیسیون بدوی گرفته می شود قابل اعتراض  در کمیسیون تجدید نظر است، مهلت اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰  10روز پس از صدور رای می‌باشد و پس از این تاریخ تصمیمات کمیسیون قطعی و قابل اجرا است.

اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰

بعد از اینکه کمیسیون ماده 100 شهرداری‌ها رأی بدوی در مورد اختلاف یا شکایت مطروحه صادر کند، طرفین دعوا یا اشخاص ذی‌نفع می‌توانند ظرف مدت 10 روز پس از ابلاغ رأی، نسبت به آن اعتراض نمایند. با توجه به اینکه رأی صادر شده، بدوی بوده و هنوز قطعیت نیافته است، امکان اعتراض به آن وجود دارد. البته چنانچه رأی به هر دلیلی پس از سپری شدن مهلت 10 روزه، قطعی تلقی شود، کار اعتراض و ثبت آن مشکل‌تر خواهد بود و نیازمند مراجعه و مشاوره با وکیل متخصص و با ‌تجربه در امور ملکی است.

آرای قطعی کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری مطابق  بند2 ماده 10 دیوان عدالت اداری قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری می باشد .

اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری

در موارد زیر امکان مراجعه به دیوان عدالت اداری برای اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ وجود دارد:

  • اگر ابلاغیه تخلف ساختمانی دریافت نگردیده است، فرد مالک می‌تواند اعتماد به دیوان عدالت اداری برای دفاع از حقوق خویش نماید.
  • در موردی که کمیسیون ماده 100 زمان کافی به مالکان برای اعتراض به حکم ارائه نداده باشد، آنها می‌توانند نسبت به رأی اعتراض کنند و خواهان بازنگری شوند.
  • در نهایت، اگر تصمیم به تخریب بی‌دلیل و به اشتباه صادر شود، مالک باید هرچه سریعتر به دیوان عدالت اداری مراجعه کرده و نسبت به آن اعتراض خود را به ثبت رساند.

احداث بنای بدون مجوز (پروانه ساخت)

براساس کمیسیون ماده‌ 100 شهرداری ها، مالکان املاک و اراضی باید پیش از شروع ساخت و ساز، از شهرداری پروانه ساختمان بگیرند. شهرداری ها موظف هستند از طریق نیروهای خود از عملیات ساختمانی بدون مجوز یا مجوز خلاف جلوگیری کنند. برای رسیدگی به موضوع آنها را به کمیسیون ماده 100 ارجاع می دهند.

مطابق ماده 100 قانون شهرداری مالکان زمین ها و املاک باید قبل از هر اقدامی برای ساخت و ساز یا تفکیک شهرداری مجوز بگیرند. در غیر این صورت اگر بدون مجوز دست به ساخت و ساز بزنند رای که کمسیون ماده  100 صادر میکند دو حالت خواهد داشت :

حالت اول

اگر ساخت و ساز بدون رعایت اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی باشد موظف است حکم تخریب  بدهد.

حالت دوم

اگر ساخت و ساز بدون گرفتن مجوز از شهرداری باشد. ولی اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی در آن رعایت شده باشد کمیسیون می تواند یا حکم تخریب بدهد یا جریمه صادر کند.

اگر کمیسیون حکم به پرداخت جریمه صادر کند میزان جریمه با توجه به متراژ بنایی هست که بدون مجوز ساخته شد . در اینصورت به ازای هر متر مربع بنای بدون مجوز ،یک دهم ارزش معاملاتی جریمه دریافت می شود. بعد از پرداخت جریمه و هم چنین عوارض قانونی برگ پایان کار ساختمان صادر میشود.

تخلف احداث نکردن پارکینگ در کمیسیون ماده 100 شهرداری

در بعضی از موارد با توجه به مشخصات پروانه و نقشه ها و ضوابط شهرداری احداث پارکینگ ضروری است. حالا اگر سازنده ساختمان با توجه به این مورد پارکینگ نسازد و یا ساخت پارکینگ بدون رعایت اصول فنی و بهداشتی شهرسازی  باشد، سازنده مرتکب تخلف شده است. در این موارد اگر امکان اصلاح وجود نداشت حکم به پرداخت جریمه می دهند. ولی اگر پارکینگ بدون رعایت اصول شهرسازی، فنی و بهداشتی احداث شده باشد، کمیسیون ماده 100 موظف است حکم تخریب صادر کند.

تخلف مهندس ناظر ساختمان در کمیسیون ماده 100 شهرداری

مهندس ناظر ساختمان باید بر عملیات اجرایی ساختمان نظارت کند تا ساختمانی که ساخته می شود با مشخصات ذکر شده در پروانه و نقشه مطابقت داشته باشد. در پایان کار مهندس ناظر باید تایید کند که ساختمان ساخته شده مطابق با پروانه و نقشه است. اگر مهندس ناظر تخلفی را ببیند و آن را به شهردار اعلام نکند یا خلاف واقع گزارش کند و پرونده ساختمان در کمیسیون  مطرح شود ، شهرداری باید تخلف مهندس ناظر را به سازمان نظام مهندسی گزارش دهد.

تجاوز به معابر شهر

در این مورد باید بگوییم که منظور قانون گذار عقب نشینی نکردن مالک است. یعنی در هر شرایطی که یک مالک اقدام به ساخت بنا کند و به نوعی عمل کند که ساخت بنای مورد نظر نوعی تجاوز به معابر شهری باشد. مثلا :جلوآوردن دیوار بنا و کم کردن فضای پیاده رو. در این موارد شهرداری می تواند اقداماتی نظیر تعطیل کردن کار ساخت ،جریمه نقدی و …. را انجام دهد.

تغییر کاربری 

تغییر کاربری یعنی زمانی که مالک پروانه ساختمانی یک بنای مسکونی را گرفته اما بر خلاف پروانه آن را به محل کسب و کار و تجارت تبدیل کرده است. در این مورد نیز مطابق با کمیسیون ماده 100 با آن رفتار خواهد شد.

استحکام نداشتن بنا

در صورتی که مالک اقدام به ساخت  و ساز بنایی میکند که فاقد ایمنی و استحکام لازم است،
در این صورت کمیسیون ماده 100 شهرداری حکم به تخریب بنا را می دهد.

نکاتی که پیش از مراجعه به کمیسیون ماده ۱۰۰ باید بدانید

  • اخطاریه ارسالی و ضمائم آن جهت اطلاع از نوع تخلف مطالعه شود و لایحه دفاعیه بر این اساس تنظیم گردد. (توصیه می شود با وکیل تنظیم قرارداد مشورت نمایید)
  • فرم دفاعیه تکمیلی حداکثر ظرف مدت 10 روز پس از دریافت اخطاریه جهت ثبت در دبیرخانه اداره کل ماده 100 ارائه گردد.
  • هنگام ارائه مدارک و دفاعیه حضور مالک یا نماینده قانونی او به همراه کارت شناسایی و مدارک الزامی است.
  • پس از ابلاغ اخطاریه و اتمام مهلت مقرر عدم ارائه فرم دفاعیه تکمیلی مانع از صدر رای کمیسیون ها نمیگردد.
  • با استناد به تبصره 1 ماده 100 قانون شهرداری ها ابلاغ و اجرای آرا ماده 100 به عهده منطقه مربوطه میباشد.

سخن پایانی

کمیسیون ماده 100 شهرداری، مرجع رسمی رسیدگی به تخلفات ساختمانی از نظر رعایت ضوابط شهرسازی و ایمنی است. چنانچه شهروندان در فرایند ساخت و ساز مرتکب تخلفاتی نظیر ساخت و ساز بدون اخذ پروانه ساخت یا تفکیک زمین بدون مجوز شوند، پرونده تخلف آنان جهت رسیدگی و صدور رأی، در کمیسیون ماده 100 مطرح میشود.

اعتراض به رای کمیسیون و پیگیری پرونده هموراه با پیچیدگی‌ها و چالش هایی همراه است. مشورت با وکیل شهرداری خبره شانس شما را برای موفقیت در کمیسیون ماده ۱۰۰ دوچندان خواهد کرد. کارشناسان ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند. در سارع وقت با ما تماس بگیرید.

راجع به کمیسیون ماده 100 شهرداری بیشتر بدانید

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دعاوی خانواده

طلاق صوری چیست و چه پیامد هایی دارد؟

طلاق یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسائل اجتماعی است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد داشته باشد. این پدیده که

دعاوی خانواده

نشوز چیست؟

نشوز یکی از مفاهیم مهم و پیچیده در فقه اسلامی است که به حالت عدم تمکین و نافرمانی یکی از زوجین نسبت به دیگری اشاره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا