فاصله ابلاغ تا جلسه رسیدگی در دعاوی حقوقی چقدر است؟

فاصله ابلاغ تا جلسه رسیدگی در دعاوی حقوقی چقدر است؟

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

فاصله ابلاغ تا جلسه رسیدگی در دعاوی حقوقی چقدر است؟ منظور از دعاوی حقوقی چیست؟ تعریف ابلاغ و جلسه رسیدگی چه می باشد؟ آیا فاصله ابلاغ تا جلسه رسیدگی در دعاوی حقوقی با دعاوی کیفری یکسان است؟ دعاوی حقوقی از جمله رایج ترین دعاوی موجود در سیستم حقوقی ایران محسوب می شوند و قانونگذار نگاه ویژه ای به آنها داشته است. در همین راستا همه روزه افراد زیادی جهت دریافت مشاوره خدمات حقوقی با وکلای موسسه حقوقی دادخواهان مجد در تماس هستند.

این افراد سوالات گوناگونی را پیرامون ابلاغ دعاوی حقوقی می پرسند. از جمله رایج ترین آنها می توان به پرسش های مذکور در ابتدای مقاله اشاره کرد. در نتیجه تصمیم گرفته ایم در یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی دادخواهان مجد به طور کامل و تفصیلی با موضوع فاصله ابلاغ تا جلسه رسیدگی در دعاوی حقوقی آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

منظور از دعاوی حقوقی:

اولین گام جهت بررسی فاصله ابلاغ تا جلسه رسیدگی در دعاوی حقوقی، آشنایی با تعریف دعاوی حقوقی و تفاوت آن با دعاوی کیفری می باشد. اگرچه قانونگذار به تعریف دقیق دعاوی حقوقی نپرداخته است، دکترین حقوقی به خوبی اینگونه دعاوی را تعریف کرده اند. بر اساس تعریفی که دکترین حقوقی ارائه می دهند، دعاوی حقوقی عبارتند از آن دسته از دعاوی که با حقوق مدنی افراد و جبران کردن خسارات ناشی از نقض نمودن این حقوق در ارتباط هستند. همچنین بایستی بگوییم دعاوی حقوقی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • دعاوی حقوقی مربوط به اموال نظیر قرارداد بیع، مطالبه طلب، ارث و غیره.
  • دعاوی مربوط به حقوق اشخاص نظیر ارث، ازدواج، تابعیت، طلاق و غیره.

اکنون که به صورت کلی با دعاوی حقوقی آشنا شدیم، برای درک بهتر تعریف این اصطلاح بایستی با تفاوت دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری نیز آشنا شویم. در همین راستا بهترین کار، مقایسه تعریف این دو اصطلاح می باشد که به تعریف دعاوی حقوقی پرداختیم و اکنون دعاوی کیفری را تعریف می کنیم. دعاوی کیفری عبارتند از آن دسته از دعاوی که به طور مستقیم با جرم و مجازات در ارتباط هستند. پس اکنون به خوبی با تعریف دعاوی حقوقی آشنا شده اید.

منظور از دعاوی حقوقی
دعاوی حقوقی عبارتند از آن دسته از دعاوی که با حقوق مدنی افراد و جبران کردن خسارات ناشی از نقض نمودن این حقوق در ارتباط هستند.

مراحل رسیدگی به پرونده حقوقی:

اکنون که با تعریف دعاوی حقوقی آشنا شدیم، در ادامه مسیر بررسی فاصله ابلاغ تا جلسه رسیدگی در دعاوی حقوقی باید به سراغ مراحل رسیدگی به دعاوی حقوقی برویم. با توجه به اهمیتی که این مراحل دارند، قانونگذار به صورت کامل آنها را در قانون آیین دادرسی مدنی ذکر کرده است. مراحل رسیدگی به دعاوی حقوقی عبارتند از:

  • تقدیم دادخواست توسط خواهان به دادگاه.
  • باطل کردن تمبر و پرداخت نمودن هزینه دادرسی.
  • ثبت پرونده و ارجاع آن به مرجع صالح برای رسیدگی.
  • ثبت پرونده در دفتر دادگاه.
  • تعیین نمودن وقت رسیدگی.
  • ابلاغ وقت رسیدگی به طرفین.
  • برگزاری جلسات دادرسی و حل و فصل اختلاف.
  • صادر نمودن رای توسط قاضی.
  • واخواهی کردن.
  • تجدید نظرخواهی کردن.
  • فرجام خواهی کردن.
  • اجرا کردن حکم.

همانطور که مشاهده کردید یکی از مهم ترین مراحل رسیدگی به دعاوی حقوقی، تعیین وقت رسیدگی و ابلاغ آن به طرفین می باشد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می شویم.

مراحل رسیدگی به پرونده حقوقی
یکی از مهم ترین مراحل رسیدگی به دعاوی حقوقی، تعیین وقت رسیدگی و ابلاغ آن به طرفین می باشد.

منظور از ابلاغ وقت رسیدگی در دعاوی حقوقی چیست؟

یکی دیگر از مواردی که قبل از بررسی موضوع فاصله ابلاغ تا جلسه رسیدگی در دعاوی حقوقی بایستی بدان بپردازیم، تعریف ابلاغ وقت رسیدگی در دعاوی حقوقی می باشد. در واقع پس از اینکه خواهان، دادخواست خود را تقدیم نمود، سیستم قضایی کشور موظف است که طرفین دعوا را از شرایط رسیدگی به پرونده مطلع نماید. در همین راستا قانونگذار، نهاد حقوقی ابلاغ را در نظر گرفته است. در واقع ابلاغ از نظر لغوی به معنای رساندن خبر می باشد که با تعریف حقوقی آن کاملا در ارتباط است. در همین راستا انواع گوناگونی از ابلاغ وجود دارد که می توان به ابلاغ دادخواست، ابلاغ وقت رسیدگی و ابلاغ رای اشاره داشت. نکته ای که بایستی بدان توجه داشته باشید، این است که در گذشته ابلاغ از طریق فرم های مخصوص کاغذی انجام می گرفت. در حالی که امروزه با توجه به عنایت ویژه قوه قضاییه بر تسهیل کارهای قضایی و استفاده هرچه بیشتر از خدمات الکترونیک این کار از طریق سامانه ثنا انجام می گیرد.

مطلب مرتبط: مشاوره حقوقی دعاوی بانکی

فاصله ابلاغ تا جلسه رسیدگی در دعاوی حقوقی:

اکنون نوبت آن رسیده که با فاصله ابلاغ تا جلسه رسیدگی در دعاوی حقوقی آشنا شویم. از آنجایی که این مسئله مربوط به دعاوی حقوقی می باشد، باید به سراغ قانون آیین دادرسی مدنی برویم. ماده 64 قانون آیین دادرسی مدنی عنوان می کند: «مدیر دفتر دادگاه باید پس از تکمیل پرونده، آن را فورا در اختیار دادگاه قرار دهد. دادگاه پرونده را ملاحظه و در صورتی که کامل باشد پرونده را با صدور دستور تعیین وقت به دفتر اعاده می نماید تا وقت دادرسی (ساعت و روز و ماه و سال) را تعیین و دستور ابلاغ دادخواست را صادر نماید. وقت جلسه باید طوری معین شود که فاصله بین ابلاغ وقت به اصحاب دعوا و روز جلسه کمتر از پنج روز نباشد. در مواردی که نشانی طرفین دعوا یا یکی از آنها در خارج از کشور باشد فاصله بین ابلاغ وقت و روز جلسه کمتر از دو ماه نخواهد بود».

در نتیجه فاصله ابلاغ تا جلسه رسیدگی در دعاوی حقوقی را در دو حیطه باید بررسی نمود:

  • اگر نشانی طرفین دعوا در داخل کشور باشد، فاصله ابلاغ تا جلسه رسیدگی کمتر از 5 روز نخواهد بود.
  • اگر نشانی طرفین دعوا در خارج کشور باشد، فاصله ابلاغ تا جلسه رسیدگی حداقل دو ماه خواهد بود.
فاصله ابلاغ تا جلسه رسیدگی در دعاوی حقوقی
فاصله ابلاغ تا جلسه رسیدگی در دعاوی حقوقی

سخن پایانی:

اکنون که با فاصله ابلاغ تا جلسه رسیدگی در دعاوی حقوقی آشنا شدیم، بایستی بگوییم که فراموش نکنید، پیروزی در پرونده های حقوقی تنها با کمک وکیل امکان پذیر است. همچنین گاهی اوقات ممکن است فاصله ابلاغ تا جلسه رسیدگی در دعاوی حقوقی رعایت نشود و این یک وکیل مجرب است که می تواند به شما کمک کند. شما می توانید برای مشاوره با بهترین وکلای ایران با مجموعه ما در ارتباط باشید. موسسه حقوقی دادخواهان مجد با سابقه بیش از 10 سال فعالیت در این زمینه در کنار شما عزیزان خواهد بود. شما می توانید همین الان از طریق مشاوره حقوق رایگان با ما در ارتباط باشید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دعاوی خانواده

طلاق صوری چیست و چه پیامد هایی دارد؟

طلاق یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسائل اجتماعی است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد داشته باشد. این پدیده که

دعاوی خانواده

نشوز چیست؟

نشوز یکی از مفاهیم مهم و پیچیده در فقه اسلامی است که به حالت عدم تمکین و نافرمانی یکی از زوجین نسبت به دیگری اشاره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا