سوء استفاده کارفرما از سفته حسن انجام کار

همه چیز راجع به سفته حسن انجام کار و سوء استفاده احتمالی کارفرما از آن
در این مقاله به بررسی موضوع سفته حسن انجام کار و سوء استفاده احتمالی کارفرما از آن پرداخته ایم که بعضا باعث دعاوی حقوقی و حتی کیفری میشود. در واقع استفاده از سفته به عنوان ضمانتی برای انجام کار با شرایط تعیین شده در قرارداد که از سمت مجری صادر میگردد و به امانت کارفرما در می‌آید را، سفته حسن انجام کار میگویند

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

پادکست سفته حسن انجام کار

در مقالات قبلی، در رابطه با سفته، که یک سند تجاری میباشد، توضیحات کامل و جامعی ارائه دادیم که توصیه میکنیم پیش از مطالعه این مقاله نگاهی نیز با مقاله دیگر ما بیاندازید. در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع سفته حسن انجام کار بپردازیم که بعضا برخی از کارفرما ها از آن سوء استفاده‌هایی بر علیه کارمند یا مجری میکنند. بعد از خواندن این مقاله اگر جایی از شما فته طلب حسن انجام کار چند صد میلیونی درخواست کرد با دقت بیشتر و رعایت نکات حقوقی اقدام به انجام آن خواهید کرد.

⚖️ مشاوره آنلاین با وکیل حرفه ای سفته ⚖️

سفته چیست؟

علیرغم اینکه در مقالات قبلی ابعاد مختلف سفته را بررسی کردیم، برای عزیزانی که فرصت کافی برای مطالعه مطلب قبلی را ندارد، تعریفی کلی از سفته ارائه میدهیم تا در ادامه این مقاله درک بهتری داشته باشند. به زبان ساده، سفته یا فته طلب یکی از اسناد تجاری مهم مانند چک و برات میباشد (دعاوی مربوط به سفته در حوزه دعاوی پولی و بانکی میباشد) که طی آن صادر کننده آن متعهد میشود که مبلغ درج شده در سفته را در تاریخ معین یا عندالمطالبه به طلبکار ( شخصی که سفته را میگیرد) بپردازد. البته که وصول آن شرایطی دارد که تشریح کامل آن خارج از موضوع این مطلب میباشد.

💡 بیشتر بخوانید: همه چیز راجع به سفته 💡

سفته حسن انجام کار چیست؟

بسیاری از افراد، میگویند سفته حسن انجام کار یکی از انواع سفته میباشد که این اشتباه است. در واقع ضمانت حسن انجام کار یکی از کاربرد‌های سفته میباشد. سفته حسن انجام کار ضمانتی است که کارمند، کارگر، پیمانکار یا مجری به کارفرما میدهد مبنی بر اینکه کار به بهترین نحو و در زمان معین به پایان میرسد.

به عنوان مثال، زمانی که یک کارمند در شرکتی استخدام میشود، با توجه به اینکه اطلاعات مهم شرکت مانند رمز‌‌های عبور، سخت افزار شرکت و اطلاعات مالی در اختیار ایشان قرار میگیرد، کارفرما از کارمند جدید یک سفته حسن انجام کار دریافت میکند مبنی بر اینکه کارمند از اطلاعات شرکت سوء استفاده نکند. طبق این سفته، در صورتی که کارمند از طریق سوء استفاده از این اطلاعات (مانند قراردادن اطلاعات مشتریان شرکت در اختیار رقبا) شرکت میتواند با وصول سفته کارمند، خسارات ناشی را جبران نماید.

آیا گرفتن سفته حسن انجام کار قانونی است؟

در جواب به این سوال باید گفت که گرفتن فته طلب حسن انجام کار نه تنها در قانون ممنوع نیست بلکه قانون تجارت در فصل مربوط به اسناد تجاری به آن پرداخته است و آن را شیوه‌ای مرسوم جهت گرفتن ضمانت از مجری میداند. نکته مهم در رابطه با سفته حسن انجام کار این است که کارفرما باید بعد از اتمام کار طبق شرایط مندرج در قرارداد، سفته را به مجری بازگرداند. بعضا کارفرما از بازگرداندن سفته امتناع میکند که همین نقطه شروع دعاوی مربوط به سفته حسن انجام کار میباشد.

پس گرفتن سفته حسن انجام کار از کارفرما

مشخصا فته طلب حسن انجام کار به صورت امانت در اختیار کارفرما میباشد و به محض انجام تعهدات مجری، کارفرما موظف است سفته را به ایشان بازگرداند. اما همانطور که گفتیم، بعضا کارفرما به دلایلی از استرداد سفته امتناع میکند. در این حالت مجری چه کاری باید انجام دهد؟

طبق ماده 673 قانون، اگر شخصی از مهر و یا سند سفید امضایی که به او به عنوان امانت سپرده شده است سوء استفاده نماید، به یک تا دو سال زندان محکوم خواهد شد. بنابراین با استناد ب این قانون، در صورت عدم استرداد سفته از سوی کارفرما، مجری باید ابتدا ثابت نماید که تمامی بند‌های مندرج در قرارداد اجرا شده است و سپس در قدم اول از طریق دفاتر خدمات قضایی الکترونیک، اظهارنامه ‌ای برای کارفرما ارسال نمایند.

اگر مشکل همچنان پابرجا بود، مجری باید با جمع آوری شواهد کافی (مدارک دال بر اتمام کار، رسید سفته و دو شاهد) به دادسرا مراجعه نماید و دستور به الزام کارفرما به برگرداندن سفته را بگیرد.

نا گفته نماند، اگر کارفرما به ناحق و با علم بر اینکه مفاد قرارداد اجرا شده است،  نسبت به وصول سفته اقدام کرده باشد، مجری میتواند دعوای “خیانت در امانت” را مطرح نماید و از طریق کیفری اقدام نماید.

نکات سفته حسن انجام کار

در هنگام تنظیم سفته حسن انجام کار طرفین باید به نکاتی دقت کنند که در ادامه به صورت تیتروار به آنها اشاره خواهیم کرد.

1.نکات تنظیم سفته حسن انجام کار برای کارفرما

کارفرما در هنگام گرفتن سفته حسن انجام کار، باید به نکات زیر دقت نماید

 بررسی اعتبار سفته

 کارفرما باید پیش از گرفتن فته طلب حسن انجام کار، اعتبار سفته را بررسی کند. بررسی اعتبار سفته شامل بررسی صحت امضای صادر کننده سفته، مبلغ سفته، شماره سفته، مدت اعتبار سفته و … میباشد.

 نگهداری از سفته

کارفرما مسئول حفظ فته طلب حسن انجام کار است. لذا باید آن را در محلی امن نگهداری کند تا در صورت لزوم بتواند از آن استفاده کند و یا بعد از اتمام قرارداد به مجری بازگرداند.

 عدم اقدام برای وصول سفته

سفته انجام کار به عنوان امانت در اختیار کارفرما میباشد. لذا  اگر در طول مدت قرارداد، کارفرما به هر دلیلی اقدام برای وصول سفته نماید، مجری میتواند دعوای خیانت در امانت را مطرح نماید.

2. نکات تنظیم سفته حسن انجام کار برای مجری/ کارمند/ پیمانکار/ کارگر

نمونه سفته حسن انجام کار تکمیل شده
نمونه فته طلب حسن انجام کار تکمیل شده

کارمند یا مجری همگام تکمیل فته طلب حسن انجام کار باید به نکات زیر دقت نماید تا از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری نماید:

قرارداد مبنای نوشتن سفته است

تعهدات مندرج در سفته باید بر اساس قرارداد فی مابین کارفرما و مجرب باشد. لذا بهتر است قبل از نوشتن سفته، مفاد قرارداد به دقت بررسی شود.

 نحوه نوشتن مبلغ سفته

مبلغ سفته باید به صورت عددی و حروفی دقیقاً نوشته شود.  همچنین از هر ابهامی در مورد مبلغ سفته پرهیز شود. با وجود اینکه اغلب سفته ها ارزش مشخصی دارند، توصیه میشود مبلغ به نوعی درج شود که امکان تغییر آن وجود نداشته باشد. بهتر است بعد از نوشتن مبلغ روی آن نوار چسب شیشه ای بزنید.

 ذکر تاریخ پرداخت

با توجه به آنکه فته طلب حسن انجام کار نباید وصول شود، از درج تاریخ پرداخت اجتناب شود.

 ذکر نام و امضای شاهدان

نام دو شاهد قابل اعتماد را در سفته حسن انجام کار به صورت واضح و خوانا ذکر کنید.  در صورتی که بعد از اتمام پروژه کارفرم از استرداد سفته اجتناب نماید، شاهدان در دادسرا میتوانند کمک شایانی به شما کنند.

نوشتن شرایط مورد نظر

 حتما اشاره شود که سفته بابت حسن انجام کار در تاریخ …. بابت ارائه خدمات …. با شرایط …. تحویل کارفرما گردید.

نگهداری از رسید سفته

یکی از شرایط اثبات اینکه شما به کارفرما سفته داده‌اید، داشتن رسید سفته میباشد.


⏯️ بیشتر بدانید: ابعاد حقوقی بیزینس با مهدی فتحی ⏯️


وکیل سفته

اگر به دنبال یک وکیل حرفه‌ای و ماهر در زمینه سفته هستید، با ما تماس بگیرید. با تیمی از بهترین وکلای سفته در خدمت شما هستیم که توانایی ارائه خدمات حرفه‌ای و کارآمد در زمینه سفته را دارند.

موسسه حقوقی دادخواهان مجد ایرانیان دارای تجربه و دانشی بسیار گسترده در زمینه ارائه خدمات مربوط به دعاوی سفته است و بهترین راهکار‌ها را برای موکلین خود را به کار می‌گیرد. برای ما مهمترین اصل، کسب بهترین نتیجه در پرونده‌ای حقوقی و کیفری میباشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با ما تماس بگیرید.

شماره تماس: 09126131767

فرم مشاوره

سفته حسن انجام کار چیست؟

سفته حسن انجام کار نوعی ضمانت است که از سوی مجری یا کارمند صادر میشود و به عنوان ضمانت در اختیار کارفرما قرار میگیرد تا مجری تمام مفاد قرارداد را اجرا نماید.

آیا میتوان سفته حسن انجام کار را وصول نمود؟

خیر، در واقع سفته حسن انجام کار نوعی امانت در اختیار کارفرما است و فقط در زمانی میتواند آن را وصول نماید که ثابت کند مجری با عدم اجرای صحیح مفاد قرارداد به ایشان خسارت وارد نموده است. در غیر این صورت، اگر کارفرما اقدام به وصول سفته نماید، این عمل به عنوان خیانت در امانت در نظر گرفته میشود.

تاریخ وصول در سفته حسن انجام کار

در سفته حسن انجام کار، نباید در قسمت تاریخ وصول تاریخی مشخص کرد و باید نوشت سفته به عنوان ضمانت حسن انجام کار در اختیار کارفرما قراردارد.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

بررسی جامع کمیسیون توافقات شهرداری

کمیسیون توافقات چیست؟ کمیسیون توافقات محلی در شهرداری‌های ایران است که به منظور صدور مجوزاتی مانند طبقات اضافی، اصلاح طرح تفصیلی و غیره تشکیل شده

دسته‌بندی نشده

کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری

کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری، مرجعی تخصصی برای رسیدگی به امور مربوط به اراضی و تشخیص نوع آنهاست. این کمیسیون در راستای اجرای قانون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا