مجازات ساخت و ساز بدون مجوز

مجازات ساخت و ساز بدون مجوز

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

پادکست ساخت و ساز بدون مجوز

قانون شهرداری به عنوان رکن اصلی ساماندهی شهرها، با وضع مقررات و تعیین ضوابط، نقشی کلیدی در این زمینه ایفا می‌کند. یکی از مهمترین این مقررات، ماده 100 قانون شهرداری است که به موضوع ساخت و ساز بدون مجوز و مجازات متخلفان در این زمینه می‌پردازد.

طبق قانون مالکین اراضی و املاک باید پیش از آغاز هرگونه عملیاتی عمرانی نسب به اخذ پروانه ساخت یا مجوز از شهرداری اقدام نمایند در غیر این صورت امکان دریافت گواهی پایان کار برای پروژه مذکور وجود نخواهد داشت. ساخت و ساز بدون مجوز تخلف محسوب می شود و مرجع رسیدگی به آن کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری می باشد.

مجازات ساخت و ساز بدون مجوز در کمیسیون ماده ۱۰۰

در صورت عدم اخذ پروانه، مالک ممکن است به پرداخت جریمه نقدی و یا تخریب بنا محکوم شود. میزان جریمه نقدی بر اساس ارزش معاملاتی ملک و متراژ بنای بدون مجوز محاسبه می شود. در ادامه هر دو مورد با با جزئیات بررسی خواهیم کرد.

۱) حکم تخریب:‌

ماده 100 قانون شهرداری‌ها حکم تخریب را برای مالکانی که بدون اخذ پروانه ساختمانی به ساخت و ساز غیرمجاز می‌پردازند، لحاظ کرده است. شرایط صدور این حکم شامل موارد زیر می‌باشد:

  • عدم اخذ پروانه ساختمانی که اولین شرط برای صدور حکم تخریب است
  • احداث بنا بدون اخذ پروانه از سوی شهرداری
  • عدم رعایت اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی

در صورت وجود شرایط فوق، بنای احداث شده از نظر اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی ایراد دارد و قابلیت اصلاح ندارد. و در صورت خطر آفرینی بنا، حتی اگر از نظر اصول فنی و شهرسازی ایرادی نداشته باشد، حکم به تخریب آن صادر می‌شود.

۲) حکم جریمه نقدی:

حکم پرداخت جریمه نقدی یکی از راهکارهای قانونی برای برخورد با تخلفات ساختمانی است. این حکم در شرایطی صادر می‌شود که بنا از نظر اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی ایرادی نداشته باشد. حکم جریمه نقدی به مالک فرصت می‌دهد تا با اخذ پروانه ساختمانی، وضعیت بنای خود را قانونی کند.

میزان جریمه نقدی بر اساس ارزش معاملاتی ملک در زمان وقوع تخلف و متراژ بنا (هر متر مربعه بنای بدون مجوز) محاسبه می‌شود.

مهلت پرداخت جریمه نقدی

مالک موظف است ظرف مدت قانونی که توسط شهرداری به وی ابلاغ می‌شود، جریمه را به حساب شهرداری واریز کند. در صورت عدم پرداخت جریمه در مهلت مقرر، شهرداری می‌تواند پرونده را به کمیسیون ماده 100 ارجاع دهد و تقاضای صدور حکم تخریب بنا را کند.

اعتراض به رای کمیسیون و مراحل آن

مالک می‌تواند به تصمیم کمیسیون ماده 100 مبنی بر مجازات ساخت و ساز بدون مجوز معترض شود.

مراحل اعتراض:

  1. مهلت اعتراض: مالک ظرف 10 روز از ابلاغ حکم کمیسیون ماده 100، فرصت دارد تا اعتراض خود را به کمیسیون تجدید نظر ارائه دهد.
  2. ارائه لایحه اعتراض: اعتراض باید به صورت کتبی و همراه با دلایل و مستندات به کمیسیون تجدید نظر ارائه شود.
  3. رسیدگی در کمیسیون تجدید نظر: کمیسیون تجدید نظر به اعتراض مالک رسیدگی کرده و رای نهایی را صادر می‌کند.

تغییر کاربری بدون مجوز

تغییر کاربری بدون مجوز، یکی از مصادیق تخلفات ساختمانی است که طبق قانون با آن برخورد خواهد شد.  در این حالت مالک با اخذ پروانه ساختمانی برای کاربری مسکونی، اقدام به ساخت و ساز بنایی با کاربری تجاری یا اداری می‌کند که مغایر با مجوز صادره شده است.

در این شرایط، حکم به تخریب واحد ساخته شده صادر می‌شود، زیرا مطابق با مجوز صادر شده احداث نشده است. صاحب ملک به دلیل تغییر کاربری بدون مجوز (مثلا تغییر مسکونی به تجاری) جریمه خواهد شد. مبلغ جریمه بر اساس ارزش معاملاتی ملک و متراژ واحد احداث شده محاسبه می‌شود.

جریمه ساخت و ساز بدون مجوز در روستاها

در روستاها، برخلاف قانون شهرسازی و شهرداری، نظارت بر فعالیت ساخت و ساز بر عهده دهیاری است. دهیاری موظف است در صورت مشاهده هرگونه تخلف، مراتب را به کمیسیون ماده 99 اعلام کند تا این کمیسیون به موضوع رسیدگی کند.

با وکیل متخصص در امور شهرداری مشورت کنید

ساخت و ساز بدون مجوز، پدیده‌ای مغایر با قانون و نظم عمومی است که می‌تواند پیامدهای ناگوار و جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد. حفظ سلامت و ایمنی شهروندان، حفظ زیبایی بصری شهرها، و رعایت حقوق عمومی، از جمله مهم‌ترین دلایلی هستند که ضرورت برخورد قاطع با این تخلف را آشکار می‌سازند.

موسسه حقوقی دادخواهان مجد ایرانیان، با بهره‌مندی از وکلای مجرب و متخصص در امور شهرداری و شهرسازی، آماده ارائه مشاوره حقوقی و خدمات وکالت به شما در خصوص کلیه مسائل مربوط به ساخت و ساز بدون مجوز است.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

اعتراض به رای قطعی دیوان عالی کشور

اعتراض به رای قطعی دیوان عالی کشور چیست؟‌ دیوان عالی کشور در نظام‌های قضائی به عنوان بالاترین مرجع قضائی مسئول بررسی نهایی پرونده‌هاست. هدف از

نقض رای در دیوان عالی کشور
دسته‌بندی نشده

نقض رای در دیوان عالی کشور

دیوان عالی کشور به‌عنوان بالاترین مرجع قضائی در نظام قانونی ایران، وظیفه نظارت بر اجرای صحیح قوانین و مقررات را بر عهده دارد. این دیوان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا