جلسه مشاوره طلاق توافقی {هزینه‌ها + مراحل}

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

پادکست جلسات مشاوره طلاق توافقی

جلسه مشاوره طلاق توافقی چیست؟ آیا شرکت در این جلسات الزامی است؟ احتمالا شما هم می‌دانید که یکی از سریعترین راه‌های طلاق و پایان زندگی مشترک طلاق توافقی است. این نوع از طلاق مانند سایر روش‌های طلاق مراحل قانونی دارد که باید طی شود. یکی از این مراحل شرکت در جلسات مشاوره پیش از طلاق توافقی است.

در این مطلب به بررسی نحوه شرکت در جلسات مشاوره طلاق توافقی، تبعات عدم حضور در این جلسات و هزینه این جلسات خواهیم پرداخت. به خواندن ادامه دهید تا همه چیز را در اینباره به شما بگوییم.جلسات مشاوره طلاق توافقی

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زوجین با توافق درباره تمام مسائل مهم از جمله مهریه، حضانت فرزندان، تقسیم اموال، نفقه و… به توافق می‌رسند.  در مرحله بعدی زوجین با ثبت دادخواست طلاق توافقی در سامانه طلاق توافقی مراحل پایان زندگی مشترک را طی می نمایند.

جلسه مشاوره طلاق توافقی

قانون حمایت از خانواده برای حل اختلاف زوجین و جلوگیری از طلاق، حضور زوجین در جلسات مشاوره طلاق توافقی را الزامی دانسته است. این جلسات با هدف حل اختلافات زوجین و ادامه زندگی مشترک برگزار می‌شود. در این جلسات زوجین در حضور مشاور تعیین شده از سوی سازمان بهزیستی به بیان مشکلات و اختلافات خود می‌پردازند و مشاور با ارائه راهکارهایی به زوجین در ادامه زندگی مشترک کمک می‌کند.

پس از اتمام جلسات مشاوره در صورت حل اختلافات زوجین، گواهی انصراف از طلاق صادر می شود و زوجین از درخواست خود برای طلاق انصراف می‌دهند. اما چنانچه اختلافات زوجین همچنان پابرجا باشد، ابتدا گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می شود و سپس با درخواست زوجین گواهی عدم سازش نیز توسط دادگاه صادر می‌شود و ادامه مراحل طلاق به صورت توافقی از سر گرفته می‌شود.

مشاوره طلاق توافقی چند جلسه است؟

قانون مهلتی معادل ۴۵ روزه کاری برای حضور در این جلسات تعیین کرده است. تعداد جلسات مشاوره بسته به نظر مشاور و میزان اخلافات زوجین می تواند از ۳ تا ۵ جلسه به طوب بیانجامد.

عواقب عدم حضور زوجین در جلسات مشاوره طلاق توافقی

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم حضور در جلسه مشاوره طلاق توافقی الزامی است و ادامه فرآیند طلاق توافقی بدون حضور در این جلسات امکان‌پذیر نمی باشد. از طرف دیگر عدم حضور در این جلسات به معنای انصراف از طلاق تلقی می شود. جلسات مشاوره صرفا با حضور زوجین رسمیت می‌یابد و امکان حضور وکیل در این جلسات مقدور نیست.

نکته مهم دیگر این است که هر دو طرف باید در این جلسات حضور داشته باشند و عدم حضور یکی از طرفین به معنای عدم رضیت او می‌باشد که با اصل توافقی بودن طلاق در تضاد می باشد. اگر یکی از طرفین حاضر به حضور در جلسات مشاوره طلاق توافقی نباشد امکان ادامه طلاق به صورت توافقی دیگر وجود نخواهد داشت و زوجین باید از سایر روش‌های موجود برای پایان زندگی مشترک استفاده نمایند.

هزینه جلسه مشاوره پیش از طلاق توافقی چقدر است؟

هزینه این جلسات ممکن است به مرور تغییر کند و برای اطمینان از هزینه دقیق توصیه می کنم با مراکز مربوطه تماس بگیرید. نرخ فعلی این مشاوره به ازای هریک از زوجین معادل ۷۰ هزار تومان می باشد.

توجه داشته باشید که قانون در رابطه با اینکه پرداخت هزینه مشاوره بر عهده کدام یک از طرفین می‌باشد سخن نگفته است. در واقع می توان چنین استدلال کرد که پرداخت این هزینه نیز به صورت توافقی بین زوجین صورت می گیرد.

مراحل طلاق توافقی پس از مشاوره پیش از طلاق

پس از آنکه زوجین تصمیم قطعی خود مبنی بر پایان زندگی مشترک را گرفتند و در جلسات مشاوره پیش از طلاق شرکت نمودند، مراحل قانونی طلاق توافقی آغاز می‌شود.

  1. ثبت درخواست در سامانه ثنا: اولین گام، ثبت درخواست طلاق توافقی در سامانه ثنا است. این کار به صورت
  2. تعیین وقت دادگاه: پس از ثبت درخواست، دادگاه زمانی را برای رسیدگی به پرونده تعیین می‌کند. این زمان معمولاً چند هفته پس از ثبت درخواست است.
  3. حضور در دادگاه یا وکالت به وکیل: زوجین می‌توانند به صورت حضوری در دادگاه حاضر شوند یا با اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری، تمام مراحل قانونی را به وی واگذار کنند. وکیل متخصص در امور خانواده می‌تواند در تمامی مراحل از جمله تنظیم دادخواست، حضور در دادگاه و پیگیری امور حقوقی زوجین را بر عهده بگیرد.
  4. ارائه مدارک: در جلسه دادگاه، زوجین یا وکلای آن‌ها باید مدارک مورد نیاز از جمله شناسنامه، کارت ملی، سند ازدواج، گواهی عدم انصراف از طلاق و سایر مدارک مرتبط را به دادگاه ارائه دهند.
  5. صدور حکم طلاق: پس از بررسی مدارک و اظهارات زوجین، دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند. این حکم شامل توافقات صورت گرفته بین زوجین در خصوص حضانت فرزندان، تقسیم اموال، مهریه و سایر مسائل خواهد بود.

سخن پایانی

در این مطلب به صورت جامع به موضوع جلسات مشاوره طلاق توافقی پرداختیم و عواقب عدم حضور در این جلسات را نیز بررسی کردیم. در نهایت بهتر است پیش از هر اقدامی با یک وکیل متخصص در امور طلاق مشورت نمایید تا از مشکلاتی احتمالی و افزایش تنش جلوگیری نمایید. حضور یک وکیل خبره می تواند کار را برای شما راحت‌تر کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی از وکیل طلاق در اسرع وقت با کارشناسان ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد تماس بگیرید و یک جلسه مشاوره رایگان از ما هدیه دریافت کنید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

رابطه نامشروع چیست و چه حکمی دارد؟
دعاوی خانواده

رابطه نامشروع چیست و چه حکمی دارد؟

رابطه نامشروع چیست؟ در نظام حقوقی ایران، مفهوم رابطه نامشروع به عنوان یکی از موضوعات پیچیده و حساس مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع،

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا