قرارداد فروش اقساطی

قرارداد فروش اقساطی یکی از انواع پر کاربرد قرارداد های بانکی میباشد که در این مقاله به صورت کامل به بررسی ابعاد مختلف آن پرداخته ایم.
در دنیای مدرن امروز، با مفاهیم پیچیده اقتصادی که شکل گرفته است، بانک ها یکی از اعضای جدا نشدنی از زندگی افراد میباشند. به همین دلیل در ادامه سری مقالات قرارداد های بانکی، در این مقاله به موضوع قرارداد فروش اقساطی پرداخته ایم. به طور خلاصه قرارداد فروش اقساطی، قراردادی است که طی آن فروشنده مالی را به خریدار میفروشد و ثمن آن را طی قسط هایی در زمان های معین دریافت مینماید

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

در ادامه مقالات دنبال دار با موضوع قرارداد های بانکی، در این مقاله به قرارداد فروش اقساطی پرداخته ایم. در طول این مقالات همواره بر این موضوع تاکید داشته ایم که داشتن یک وکیل حرفه ای و خبره میتواند از پیش آمدن دعاوی حقوقی مرتبط به قرارداد ها جلوگیری نماید. همچون روال سابق، در این مقاله نیز بعد از بررسی ابعاد مختلف موضوع قرارداد فروش اقساطی، یک نمونه قرارداد فروش اقساطی به صورت رایگان در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت.  

⚖️ مشاوره رایگان با وکیل بانکی ⚖️

قرارداد فروش  اقساطی چیست؟

همانطر که میدانید، در قرارداد بیع اصل بر آن است که فروشنده (بایع) مال فروخته شده (مبیع) را به سرعت تسلیم خریدار نماید و خریدار نیز بلافاصله ثمن را پرداخت نماید. گاها پیش می‌آید که قرارداد بیع با توافق طرفین به شکل دیگری تبدیل میشود.

در این حالت اگر خریدار ثمن معامله را به فروشنده پرداخت کند و مقرر شود که در زمانی مشخص فروشنده کالا، یا مال را تحویل خریدار میدهد، قرارداد بیع به قرارداد سلف تبدیل شده است. حال اگر بر عکس این موضوع رخ دهد، یعنی فروشنده فورا مال را تحویل خریدار دهد، و خریدار ثمن را در اقساط مشخص پرداخت نماید قرارداد از نوع فروش اقساط میباشد.

در واقع فروش اقساطی یک از انواع تسهیلات بانکی میباشد که طی آن اعتباری توسط بانک به اشخاص حقیقی و حقوقی اعطا میشود. برای گرفتن این نوع تسهیلات، متقاضی باید تعهد بدهد که تسهیلات اخذ شده را جهت خرید کالای معین مصرف خواهد کرد.

ارکان تنظیم قرارداد فروش اقساطی

در هر قرارداد ارکان مشخص و بند هایی وجود دارد که عدم توجه به نکات مربوط به آنها میتواند قرارداد را فاقد ارزش فانونی نماید. در این بخش قصد داریم تا ارکان اصلی قرارداد فروش اقساطی را بررسی نماییم.

1.    عنوان در قرارداد فروش اقساطی

عنوان این قرارداد باید قرارداد فروش اقساطی ذکر شود. بعضا دیده شده ه فروشنده جهت جلوگیری از مسائل پرداخت اقساط، عنوان قرارداد را امانت کالا ذکر کرده است. باید گفت که چنین ترفندی هیچ اثری ندارد و عنوان قرارداد هیچ ارتباطی با بندهای آن ندارد. لذا حتما عنوان قرارداد ” فروش اقساطی “ ذکر شود.

2.    طرفین قرارداد

طرفین قرارداد یا به عبارتی خریدار و فروشنده باید در متن قرارداد مشخص شوند. نکته قابل توجه این است که در قسمت فروشنده نباید از اسم فروشگاه یا تولید استفاده کرد. همچنین از خریدار نیز باید کپی شناسنامه و کارت ملی دریافت گردد تا در صورت وقوع دعوا، شناسایی اموال صورت بگیرد.

3.    موضوع قرارداد   

در بخش مربوط به موضوع قرارداد باید به تشریح کالا یا مال مورد معامله پرداخت. منظور از تشریح، اشاره به مشخصات محصول مانند رنگ، جنس، سریال، اندازه، کارکرد و …. ( بسته به نوع محصول) میباشد. در این بخش همچنین باید به نو یا دسته دوم بودن کالا نیز اشاره نمود و همچنین متعلقات اضافی کالا مانند برگ گارانتی یا تجهیزات نصب نیز اشاره گردند.

4.    مبلغ قرارداد

مبلغ کل قرارداد و مبلغ و زمان هر قسط باید به طور واضح و دقیق در متن قرارداد ذکر شود. همچنین اگر قرار است برای اقساط چک دریافت شود باید مبلغ هر چک و شماره هر چک ثبت شود.

5.    شروط ضمن قرارداد فروش اقساطی

تمامی توافقات تکمیلی و فرعی طرفین قرارداد باید در قسمت شروط ضمن قرارداد به صورت کامل و شفاف مکتوب شوند. در این بخش به برخی نمونه های شروط ضمن قرارداد اشاره خواهیم نمود.

·         شرط پرداخت کامل ثمن در صورت تاخیر اقساط

این بند زمانی به قرارداد فروش اقساطی اضافه میشود که خریدار با فروشنده توافق نماید که در صورت عدم پرداخت اقساط در موقع مقرر، فروشنده حق دارد قرارداد را از حالت اقساط خارج نماید و کل ثمن معامله را یکجا طلب نماید.

در این بند بعضا مشکلی به وجود می‌آید.  اگر اقساط از سمت خریدار به حساب فروشنده واریز شود، اجرای این بند مشکلی ندارد. اما اگر اقساط به صورت چک به فروشنده تحویل داده شود، بانک نمیپذیرد که تمام آنها به صورت یکجا و زودتر از موعد سر رسید وصول شوند.

⚖️ جهت مشاوره با وکیل بانکی کلیک نمایید ⚖️

تنها راه برای حل این مساله دریافت یک چک سفید تاریخ و سفید مبلغ میباشد که در صورت عدم پرداخت اقساط، فروشنده بتواند مبلغ کل ثمن (گاها به همراه خسارت) و تاریخ روز را در چک درج نماید و نسبت به وصول آن اقدام نماید.

·         شرط فسخ قرارداد فروش اقساطی

مانند هر قرارداد دیگری میتوان برای این قرارداد نیز شرایطی را جهت فسخ قرارداد مشخص نمود. به عنوان مثال اگر خریدار اقساط را پرداخت ننمود قرارداد باطل است و خریدار موظف است مبیع را به فروشنده بازگرداند و یا اگر تلف شده است عین یا برابر مبلغ آن را عودت دهد و در صورت عدم عودت، به ازای هر روز، مبلغی مشخص را جریمه پرداخت نماید.

·          شرط خسارت ( به جز خسارت ثمن)

خسارتی با عنوان تاخیر در پرداخت ثمن یا اقساط در قانون توجیهی ندارد. بنابراین تمام این نوع بند ها در قرارداد باطل میباشد. اما شما  میتوانید خسارتی را تحت عنوان آسیب به کسب و کار و یا خسارات مادی و معنوی در قرارداد ذکر نمایید.

1.    تعهدات خریدار

در قرارداد فروش اقساطی، تعهدات خریدار باید کاملا شفاف باشد تا از رخ داد مشکلات احتمالی جلوگیری به عمل آید.

  • ارائه اطلاعات محل سکونت، کارت شناسایی، سطح درآمدی و.. . همچنین خریدار باید به صحت اطلاعات ارائه شده نیز در متن قرارداد اقرار نماید.
  • حفظ و نگهداری از کالای خریداری شده تا پایان قرارداد.
  • پرداخت به موقع اقساط طبق مبالغ و زمان های مورد توافق.
  • عدم واگذاری کالای خریداری شده تا زمان پایان اقساط.

2.    تعهدات فروشنده

همانطور که خریدار در قرارداد فروش اقساطی تعهداتی دارد، فروشنده نیز موظف است به تعهدات خود عمل نماید. از جمله این تعهدات عبارتند از:

  • تقدیم کالا به خریدار بعد از دریافت پیش پرداخت و امضای قرارداد
  • ارائه فاکتور فروش بعد از دریافت تمامی اقساط

نکته: فاکتور فروش تا زمان آخرین پرداختی، نزد فروشنده میماند.

انواع قرارداد فروش اقساطی

قرارداد فروش اقساطی با توجه به ویژگی های کاربردی که دارد در موارد و موضوعات مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. در ادامه این مطلب به برخی از انواع قرارداد فروش اقساطی در کسب و کار های مختلف اشاره خواهیم نمود.

فروش اقساطی ماشین آلات و تاسیسات

در راستای سیاست گسترس صنعت و معدن و کشاورزی، بانک ها موظف هستند در صورت در خواست صنایع، ماشین آلات و تاسیساتی که طول عمر مفید آنها بالای یکسال میباشند را به صورت اقساطی در اختیار مشتریان قرار دهند.  شرایط پرداخت این نوع تسهیلات با توجه به عمر مفید دستگاه ها به صلاحدید بانک تعیین میشود.

فروش اقساطی مسکن

بانک ها جهت گسترش بخش مسکن در کشور، میتوانند با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی اقدام به احداث واحد‌هایی با قیمت مناسب نمایند و به صورت اقساطی در اختیار مشتریان حقیقی خود قرار دهند.

این نوع تسهیلات مختص خرید واحد های مسکونی و زمین است و املاک تجاری و اداری در آن جای نمیگیرد فلذا اشخاص حقوقی نمیتوانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

همچنین تسهیلات فروش اقساطی مسکن برای افراد کم درآمد جامعه میباشد. بنابراین تسهیلاتی برای خرید مسکن های لوکس و گران قیت وجود ندارد. 

دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی

پیچیدگی های تنظیم قرارداد فروش اقساطی گاها باعث ایجاد مشکلات زیادی برای طرفین قرارداد میشود. توصیه میکنیم قبل از عقد قرارداد با یک وکیل خبره و حرفه ای ابعاد مختلف قرارداد را بررسی نمایید. موسسه حقوقی دادخواهان مجد ایرانیان به عنوان یکی از برترین موسسات حقوقی تهران با در اختیار داشتن کادر حقوقی مجرب، آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران میباشد.

با این وجود، نمونه قرارداد فروش اقساطی به صورت فایل پی دی اف (PDF) در اختیار شما بزرگواران قرار گرفت تا در صورت لزوم به عنوان الگویی جهت تنظیم قرارداد های آتی استفاده نمایید.

مشاوره با وکیل

جهت مشاوره رایگان با وکیل حرفه ای، فرم زیر را تکمیل نمایید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

استعلام کد شناسایی ملک
دسته‌بندی نشده

استعلام کد شناسایی ملک

برای اینکه املاک قابلیت شناسایی داشته باشند نیاز به یک کد یا شماره دارند که در املاک غیر مسکونی کد، عددی 12 رقمی است و

2 دیدگاه دربارهٔ «قرارداد فروش اقساطی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا