تغییر کاربری مسکونی به تجاری

تغییر کاربری مسکونی به تجاری

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

تغییر کاربری مسکونی به تجاری

با توجه به گسترش جوامع شهری، شهرداری های برای ساختمان ها قوانینی را وضع میکنند. بعضا شهروندان به دلایل مختلف ممکن است نیاز داشته باشند تا از ملک مسکونی خود استفاده های تجاری بنمایند. مطابق قوانین شهرداری این موضوع خلاف است مگر آنکه مجوز های لازم اخذ شوند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با ابعاد مختلف تغییر کاربری و تغییر کاربری مسکونی به تجاری آشنا کنیم. در صورتی که قصد دارید که زمین کشاورزی یا زمین زراعی خود را به مسکونی تغییر دهید، توصیه میکنیم که مقاله ما را در رابطه با تغییر کاربری زمین کشاوزی به مسکونی را مطالعه نمایید.

تغییر کاربری چیست؟

قبل از هر چیزی ابتدا باید مفهوم دقیق کاربری و تغییر کاربری را درک کنید. به نوع استفاده و بهره برداری از اراضی و املاک، کاربری میگویند. کاربری معمولا با توجه به شرایط منطقه ای و نحوه بهره برداری ملک مشخص میشود. باتوجه به گسترش شهر ها و همچنین افزایش قیمت های ملک، بسیاری از مردم تمایل دارند تا به جای تهیه ملکی دیگر برای کسب و کار، از ملک مسکونی خود برای اینکار استفاده نمایند. از طرفی دیگر، قیمت و ارزش ملک تجاری از ملک مسکونی بالاتر است لذا شخص با تغییر کاربری ملک خود از مسکونی به تجاری، شاهد افزایش ارزش ملک خود نیز خواهد بود.

از آنجایی که ملک مسکونی نیازمند آرامش و آسایش میباشد و ماهیت ملک تجاری و اداری، کثرت تردد و صر و صدا است، شهرداری ها به سختی و تحت شرایط بسیار خاصی مجوز تغییر کاربری مسکونی به تجاری را صادر میکنند.

انواع کاربری ساختمان

همانطو که پیش تر اشاره شد، ساختمان ها و املاک، کابری مشخصی دارند که در سند رسمی آنها ذکر شده است. در ادامه به معرفی برخی از انواع کاربری ساختمان ها، املاک و اراضی میپردازیم:

  • کاربری مسکونی: هر ملکی که به منظور اسکان دائم یا موقت افراد ساخته شود را ملک با کاربری مسکونی میگویند. املاک با کاربری مسکونی باید دارای مشخصه هایی مانند آشپزخانه و اتاق خواب باشند. به زبان ساده، کاربری مسکونی به فضاهایی گفته میشود که مناسب سکونت افراد است.
  • کاربری تجاری-اداری: به ملک هایی که احتمالا دارای تردد زیاد و گاها صر و صدا است کاربری تجاری-اداری داده میشود. به عنوان مثال پاساژ ها یا ساختمان های پزشکان دارای موقعیت تجاری-اداری هستند. بعضا افراد از ملک مسکونی خود به عنوان دفتر کار استفاده مینماند که این کار مجاز نمیابشد.
  • کاربری صنعتی: کارخانجات و شهرک های صنعتی در این دسته قرار میگیرند. این نوع کاربری به دلیل تولید آلاینده های مضر برای سلامتی و محیط زیست، عمدتا در اطراف شهر ها داده میشود. البته در مواردی که تولیدی های صنعتی، دارای آلاینده های مضر نباشند، میتوانند مجوز ساخت داخل شهر را نیز داشته باشند. به عنوان مثال یک تولیدی لباس میتواند در مرکز شهر نیز فعالیت داشته باشد اما آیا پالایشگاه نفت نیز میتواند در مرکز شهر باشد؟
  • کاربری کشاورزی و زراعی: برخی از زمین ها به دلیلداشتن خاک حاصل خیر و قابل کشت، و همچنین قرارگیری در موقعیت جغرافیایی خاص، کاربری کشاورزی دریافت میکنند. ساخت ساختمان در این نوع زمین ها کاملا غیر مجاز است.
راجع به دعاوی ملکی زمین کشاورزی بیشتر بخوانید!

علاوه بر کاربری هایی که بالاتر اشاره شد، کاربری های بسیار متنوع دیگری نیز وجود دارد که به صورت تیتر وار در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • معدن
  • خدمات شهری
  • پارکینگ
  • فضای سبز
  • ورزشی
  • حمل و نقل
  • آموزشی
  • تجهیزات شهری
  • فرهنگی-مذهبی
  • بهداشتی-درمانی
  • فاقد کاربری

مراحل تغییر کاربری مسکونی

تا به اینجا مفهوم تغییر کاربری و انواع کاربری را شناخته اید. هدف از این مقاله، آشنایی شما با روش های تغییر کاربری مسکونی به تجاری میباشد. در این بخش قصد داریم تا مراحل تغییر کاربری مسکونی را تشریح کنیم.

به طور کلی، تغییر کاربری مسکونی به تجاری به دو طریق انجام میشود: (1) از طریق تخریب و نوسازی بر اساس ضوابط تجاری-اداری و (2) از طریق دریافت مجوز های لازم.

 مرحله اول

ابتدا باید مالک، با مراجعه به شهرداری عوارض ساختمان را پرداخت نماید. سپس با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات نوسازی مراجعه کرده و فرم مربوط به بررسی کاربری جدید و قدیم را تکمیل نماید. بعد از این مرحله، تمامی مراحل به صورت الکترونیکی انجام میشود.

 مرحله دوم

در این مرحله یک بازرس ارادی جهت تطبیق اطلاعات فرم با ساختمان، به محل ملک مراجعه مینماید.

 مرحله سوم

دفتر خدمات نوسازی یک نقشه براساس کاربری جدید از ملک شما آماده میکند. در این نقشه اطلاعات دقیقی مانند نورگیر و پارکینگ ها قید شده است. درصورتی که مالک به این نقشه اعتراضی داشته باشد، باید قبل از مرحله چهارم باید آن را مطرح نماید.

 مرحله چهارم

دفتر خدمات نوسازی یک نقشه براساس کاربری جدید از ملک شما آماده میکند. در این نقشه اطلاعات دقیقی مانند نورگیر و پارکینگ ها قید شده است. درصورتی که مالک به این نقشه اعتراضی داشته باشد، باید قبل از مرحله چهارم باید آن را مطرح نماید.

مرحله پنجم

بعد از تهیه نقشه از کاربری جدید، مالک باید نقشه اصلی را آماده کند و سپس با مراجعه به دفاتر نوسازی، پروانه ساخت دریافت نماید.

مرحله ششم

بعد از دریافت پروانه ساخت و تایید کاربری جدید، ملک تخریب میشود. ساختمان جدید براساس ضوابط کاربری جدید ساخته میشود.

البته توجه داشته باشید که این 6 مرحله برای نوع اول تغییر کاربری است. همانطور که قبل تر اشاره شد، راه دیگر تغییر کاربری مسکونی به تجاری، دریافت مجوز های مربوطه است که عملا نیازی به تخریب و نوسازی ندارد. اما علریغم هزینه کمتر روش دوم، پیچیدگی های آن بسیار بیشتر است. جهت دریافت مشاوره رایگان با شماره تماس بگیرید.

مدارک مورد نیاز برای تغییر کاربری مسکونی به تجاری

  • مدارک شناسایی مالک یا نماینده قانونی وی با داشتن وکالتنامه رسمی
  • سند رسمی ملک
  • مشخصات کامل ملک مانند کد پستی و…
  • برگ تسویه مالیات و عوارض
  • نقشه ملک جدید براساس کاربری تجاری
  • مجوز های سازمان نوسازی

هزینه تغییر کاربری مسکونی به تجاری

عوامل متعددی بر هزینه تغییر کاربری مسکونی تاثر گذار است. به عنوان مثال، میزان عوارض و مالیات ملک شما یکی از معیار های تاثیر گذار بر هزینه میباشد. همچنین عواملی مانند موقعیت جغرافیایی، بافت ساختمانی و شهری، متراژ ساختمان و… بر هزینه تغییر کاربری ملکی میتواند تاثیر بگذارد.

وکیل تغییر کاربری

همانطور که در این مقاله خواندید، برای تغییر کاربری دو روش وجود دارد که یکی پرهزینه با دردسر کمتر است و دیگری کم هزینه با دردسر های زیاد است. موسسه حقوقی دادخواهان مجد با در اختیار داشتن کادر وکلای مجرب، میتواند در کوتاهترین زمان مجوز تغییر کاربری ملک شما را دریافت کند. برای مشاوره رایگان با وکیل تغییر کاربری، با شماره تماس بگیرید. همچنین میتوانید با تکمیل “فرم درخواست مشاوره رایگان”، از وکیل های ما بخواهید تا در کوتاهترین زمان با شما در ارتباط باشند.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

شیربها چیست
دسته‌بندی نشده

شیربها و قانون دریافت آن

با توجه به اهمیت و جایگاه ازدواج در فرهنگ و شریعت اسلامی، مباحث مربوط به این حوزه در قوانین حقوقی قواعد و قوانین مخصوص خود

شکایت از شهرداری بابت تخریب املاک
شهرداری

شکایت از شهرداری بابت تخریب املاک

مطابق قانون، تخریب عمدی اموال دیگران جرم محسوب می شود و  با مجازات همراه خواهد بود. در صورت وقوع جرم تخریب عمدی می توان با

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا